Sommargatan ligger på Storgatan, från Hermelinsgatan fram till Kungsgatan. På det för bilar avstängda området har en liten sommaroas byggts upp där nya mötesplatser och aktiviteter ska skapas. Idén är inspirerad av liknande projekt i Stockholm och sommargatan finns på plats fram till 19 augusti.
Sommargatan har varit ett uppskattat initiativ men har även fått en del kritik från handlare i närheten som befarar trafikkaos och att det ska drabba deras verksamhet.
Nu har ett oväntat problem dykt upp.
Vid regn har det visat sig att de målade fälten på asfalten blir hala och kommunen har gått ut med en varning, främst riktat mot cyklister, på sin hemsida. Skyltar har placerats vid sommargatan och det kommer även placeras ut ännu fler varningar att ta det försiktigt när det är blött på marken.
Färgen som användes har använts förut vid målning på asfalt och då kom det inga rapporter om att ytan blev halkig. Kommunen blev därför överraskad vid rapporter om att ytan blev hal. Men så är det, Patrik Ruumensaari, produktionsledare på Luleå kommun, har själv varit på plats och konstaterat att det råder sommarhalka vid blött väder.
När Norrbottens Media testade underlaget vid måndagens regn var det tydligt att det var halare på det målade fältet än på asfalten bredvid.
– Så här med facit i hand skulle vi valt en annan färg med någon form av halkhämmande effekt som sand i färgen eller något liknande men vi får lära av misstagen och upplysa allmänheten att vid regn så blir det här lite besvärligt. Sedan får vi verkligen hoppas att vi inte får en regning sommar så att det här blir ett bekymmer för oss, säger han.
Går det att göra något åt saken nu?
– Det är en ekonomisk fråga, det går att måla om ett varv till och då kan man blanda in sand i färgen så man får bättre friktion. Men med tanke på att det kostar att göra det här så hoppas vi att vi inte ska få så mycket regn. Sedan hoppas vi att nötningen tar bort lite på ytan och att vi får fram lite botten vilket gör att den inte blir lika halkig. Det är bara gissningar men vi tror och hoppas att det kan bli så.
Hur får ni bort färgen sedan?
– Vi får lite hjälp av Luleå Energi. De ska gräva om sträckan där det är mest färg så där blir det helt ny beläggning. Den andra delen får vi helt enkelt nöta bort. Framför allt efter vintern, när det ligger blött så kommer det till slut att släppa.