Nästa vecka börjar de kraftiga trafikstörningarna. Det är efter Svartövägen, vid korsningen till Kronbacksvägen det kommer bli bökigare för trafikanter. I stället för fyra filer på Svartövägen kommer alla förbipasserande dirigeras till tvåfiliga (en fil i varje körriktning) Burströmsvägen.
– Det kan nog vara bra att starta tio minuter tidigare än vanligt om man ska köra där, säger projektledaren för Östra länken, Mats Nordgren.
Störningarna kommer uppstå på grund av arbetet med nya bron i anslutning till gågatan.
Men arbetet med VA-nätet ska ändå ligga i fas. Det som kallas Etapp 4B, mellan minigolfbanan på Östermalm och Landstingshuset, är så gott som färdigt. Detta började man med för undvika stora trafikstörningar under sommaren. På Etapp 4A, det största projektet, är arbetet i full gång med drygt 40 anställda i farten. Vattenledningarna, som ska ha en kapacitet för 135 000 invånare och en livslängd på 100 år, byggs på eftersom. Och framförallt så grävs det . Det grävs en enorm massa löslera.
– Det är svåra förhållanden, det är så blött. Det blir lättare till vintern, men vi kan ju inte vänta tills dess, säger Nordgren.
Han pekar på gyttjan som rinner ner för traktorskopan och fortsätter:
– Vi har grävt ner granpålar under ledningen för att det är så mycket löslera.
Vattenledningarna är inte bara det som kostar mest pengar (två till tre tusen kronor per meter uppskattar Mats Nordgren). Det tar också lång tid. I en takt på ungefär om fem meter om dagen byggs ledningarna ut. Någon gång under 2017 ska allt vara klart.
Nu pågår även byggnationen av pumpstationen vid svetsargränd. Och det ska bli gång- och cykelväg, tunnlar och ny rondell. Och parker. Parkarbetet börjar i sommar, lite beroende på hur långt man har hunnit med vattenledningarna.
Man kan säga så här: Det är ett stort projekt.
– När det byggdes något så här stort senast vet jag inte, säger Nordgren.
Men om Luleå ska växa är det nödvändigt, påpekar han.
– Vi bygger för framtiden.