Varnar för svarttaxi

En svartaxirörelse har etablerats i Luleås nattliv. Luleå taxi har bevakat de olagliga taxibilarna i två månader. ? Ofta kör de två och två i bilarna. Personligen skulle jag aldrig våga kliva in i en sådan bil som passagerare, säger Lars-Erik Berg, VD för Luleå taxi

LULEÅ2004-03-16 06:30
<A href="http://www.kuriren.nu/debatt.asp?ArticleID=476647&amp;CategoryID=2769&amp;ArticleOutputTemplateID=90&amp;ArticleStateID=2&amp;ort="><STRONG>DEBATT: Har du blivit lurad av svarttaxi?</STRONG></A><BR><BR>Det är i Luleås krogbackar med början uppe vid O?Learys, Restaurang Corsica, Bar1, ner mot NK Companiet och McDonalds, liksom i backen vid Olivers Inn och i backen mellan Tallkotten och Cleo som svarttaxibilarna, numera varje helg, håller till och plockar upp krogkunder. De här privatägda bilarna står vid sidan av taxibolagens bilar och gör upp olagliga körningar direkt ute vid bilarna<BR>Enligt Luleå taxi är det helt klart samma fyra svarttaxibilar som alltid tar krogkörningar varje fredag- och lördagkväll. Just de fyra bilarna började observeras någon gång efter sommaren. De två senaste månaderna har Luleå taxi aktivt hållit koll på deras kontinuerliga svarttaxiverksamhet.<BR>&nbsp;? För det första är det illojal konkurrens mot oss. De har inget tillstånd för taxikörning, ingen myndighet har tillsyn över dem och de betalar ingen skatt. Sedan svärtar de ner taxibranschen och det kan innebära en väldig risk för dem som åker med svarttaxin. Jag har en dotter själv och skulle vara livrädd om hon började åka svarttaxi, säger Lars- Erik Berg.<BR>Enligt uppgift till Luleå taxi har krogkunder erbjudits ett fast pris innan svarttaxin har startat hemresan från Luleås kroggata. Väl på hemadressen har de två förarna i svarttaxin plötsligt nästan dubblat taxipriset. Kunden som varit ensam i bilen har blivit rädd och inte vågat säga emot utan betalat det större beloppet.<BR>Vill stoppa<BR>&nbsp;? Före sommaren 2003 såg vi inte så mycket av det här i branschen i Luleå, men nu tycker vi att det har blivit ett problem. På en lördagkväll är vi kanske 40 lagliga bilar ute, så de här fyra svarttaxibilarna utgör tio procent, säger Jan-Erik Berg.<BR>Luleå taxi vill sätta stopp för svarttaxin.<BR>&nbsp;? Det är ju olagligt och vi väntar bara på första grejen som ska hända, så är det nästan. I Stockholm och Göteborg har personer blivit utsatta när de åkt med svarttaxi.<BR>Luleå taxi har dock haft svårt att göra en officiell polisanmälan. Däremot har polisen uppmärksammats på problemet. Kriminalkommissarie Kjell Rönnkvist känner dock inte till den kontinuerliga svarttaxirörelsen i Luleå. Det gör inte heller Sture Strand, polis vid yrkesmässig trafik.<BR>Svårt komma åt<BR>&nbsp;? Men sådant här får inte förekomma eftersom det konkurrerar med vanlig trafik. Vi måste försöka plocka bort dem fort. Men det är svårt att komma åt. Det råder ingen tvekan om det. Det gäller att få säkra belägg och man vet ju inte hur kunder ställer sig till det när de får ett annat pris än för laglig taxi. Men vi ska tala med Luleå taxi, säger han.<BR>Är det någon risk att åka svarttaxi i Luleå?<BR>&nbsp;? Det vet man ju aldrig. Det är ett lotteri, det beror på vilka intressen föraren som sitter där har. Hur det är i det här sammanhanget kan jag inte uttala mig om. Det kan kanske vara svårare att råna passagerare på mindre ställen, säger Sture Strand.<BR>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om