Att vintrarna blivit varmare har inneburit en högre kostnad för kommunen att bekämpa halkan.
– När temperaturen pendlar mellan nollan blir vi tvungna att lägga mer pengar på sandningsgrus. Vi måste sanda oftare eftersom gruset tinar ner i isen och då måste vi lägga på nytt, säger Patrik Ruumensaari, produktionsledare på kommunens gatudriftsavdelning.
I Luleå finns totalt fem platser där gruscontainers är utplacerade. Där är det gratis för privatpersoner att hämta en till två hinkar åt gången. Tanken är att det ska finnas grus tillgängligt hela tiden, men det händer att kommunen inte alltid hinner fylla på när halkan plötsligt slår till.
– Det fylls på i mån av tid. Blir det så här halkigt händer det att vi inte alltid hinner fylla på under nattetid. Gruscontainern på Logementsgatan vid Lulsundet fyller vi alltid på under dagtid, säger Anders Stenlund.
Han berättar att gårkvällen och nattens regn innebar att kommunen fick köra många svängar för att grusa vägar.
– Vid ett sådant här tillfälle när det blir väldigt halkigt ute går det åt ungefär 1000 ton grus på ett dygn. Det kostar ungefär 250 kronor per ton när det ligger på gatan, det beror på vilken mängd som läggs ut, säger han.
I första hand grusar kommunen för gång- och cykel trafiken. På större vägar görs punktinsatser vid trafikljus, rondeller, kurvor, backar och busshållplatser. Vid extrem halka grusas även bostadsgator. När det blir underkylt regn med halka som följd ska kommunen grusa samtliga områden, det kan ta upp till 12 timmar.