Världens första isburna restaurang?

Hur ska Luleå som stad kapitalisera på den spridning som den kommande motorfilmen av Ken Block kommer innebära?
"För en dialog med hans följarcommunity" säger varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon.

Niklas Turner Olovzon, varumärkesexpert.

Niklas Turner Olovzon, varumärkesexpert.

Foto: Privat

Luleå2018-03-05 05:00

Motorsportstjärnan Ken Block är möjligen inte så känd utanför motorkretsar i Sverige men internationellt, och framför allt i USA, är han en stjärna.

De senaste dagarna har han befunnit sig i Luleå och spelat in scener till en kommande film. Bland annat har han sladdat runt kranen på Södra hamnplan, kört vid Gråsjälören, Varvsleden och på isvägarna kring Bergnäsbron. Det är enormt påkostade produktioner i mångmiljonklassen och en viktig del i konceptet är att skapa så häftiga bilder från inspelningsplatsen som möjligt. Luleå lär visas upp från sin bästa sida.

Ken Blocks filmer är enormt populära på Youtube, bara hans film från San Francisco har visats nästan hundra miljoner gånger.

För Luleå är detta ett bra läge att ytterligare kapitalisera på sin vinterprofil och isvägen.

Enligt Niklas Olovzon är det svårt att värdera vad den exponeringen betyder för Luleå. Många som kommer att se filmen gör det utifrån ett motorintresse – samtidigt finns det en stor potential om den förvaltas rätt. Niklas Turner Olovzon förespråkar att kommunen är redo när det väl börjar snurra bilder från Luleå. Dels ser till så att filmen får spridning, dels att föra en dialog med någon som exempelvis ställer en fråga om Luleå i en kommentar till filmen på youtube. Det kan låta banalt men den dialogen kommer i åratal ses av tiotals miljonner människor världen över och det ger en unik chans att nå nya potentiella besökare med välkomnande info om Luleå.

– Luleå kommun eller någon av organisationerna som verkar för turism kan gå in och engagera sig i hans följarcommunity. Det är extremt starkt i dagens samhälle. De där kommentarerna, den diskussionen och välkomnandet uppmärksammas av så många fler än den man svarar till. Det kan innebära miljontals visningar på den dialogen och det är extremt starkt. Jag skulle vara där och interagera och föra en dialog, säger Niklas Turner Olovzon.

Niklas Turner Olovzon om...

...isbanan som varumärke

– Det är ett starkt begrepp som man ska spinna vidare på. Hur långt kan man ta den här isvägen? Kan man expandera, går det att ha serveringar efter isvägen? Kan man öppna världens första isburna restaurang? Isbanan är väldigt härlig för Luleborna men framför allt upplevs den som väldigt exotisk för människor från andra länder.

...att lyfta fram Luleå som vinterstad.

– Att göra vintern till något positivt tror jag är ett extremt starkt kort. Vintern och mörkret är det som många skräms av och att då visa ljuset, snön och isen i olika tappningar blir extremt exotiskt. Det tror jag är viktigt för potentiella studenter, hemvändare och nyinflyttade, att göra vintern till en upplevelse och inte till något skrämmande. Det tycker jag man jobbar hårt med och det är helt rätt.

...utvecklingen i Luleå.

– Det har rent generellt hänt väldigt mycket i Luleå de fem, tio senaste åren. Klasskillnad jämfört med när jag bodde där för 20 år sedan. Det är en annan exponering för staden och ett offensivare tänk från alla parter.

– Nu är jag part i målet eftersom jag kommer från Luleå men jag får intrycket här nere i Stockholm och i södra Sverige att Luleå är en stad som man ser en positiv aura runt i dagsläget och att det är en stad som är ett med tiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om