Sedan 1 mars har Lulebo övergått till tv via fiberteknik och alla sändningar via antennuttaget har stängts ner. Alla hyresgäster kan övergå till det nya tv-paketet genom att kontakta Telia för att beställa och aktivera en ny tv-box kostnadsfritt. Något som de informerades om den 29 december. På Malmuddsgårdens vård- och omsorgsboende fick man dock ingen information.
– Lulebo hade inte skickat information till våra brukare. De hade missat att skicka till oss. Jag fick via en i personalen som bor i Lulebos fastigheter veta att det skulle bli ändringar, säger enhetschef Monica Nilsson.
Den bristande informationen gjorde att man blev utan tv i allmänna utrymmen i flera veckor. För brukarna blev omställningen svår och för vissa skulle det dröja ännu längre innan det var löst.
– Vi var utan tv i allmänna utrymmen i över tre veckor i mars och det brydde sig inte Lulebo om, säger Nilsson.
Lulebo delar inte bilden av händelseförloppet, utan menar att kommunikationsproblem inom kommunen är anledningen bakom tv-strulet.
– På Malmuddsgården hyr vi ut lokaler till Luleå kommun. Sen hyr de i sin tur ut till privatperson. Vi är hyresvärd till Luleå kommun och det är stadsbyggnadsförvaltningen som hyr av oss. Sen hur de har förmedlat information till enhetschefer och hur de har förmedlat den till personal, det är nog där det har krånglat till sig, säger Eva Holmberg, marknad- och kommunikationschef på Lulebo.