Kommunikationsmiss bakom tv-strul – vårdboendet utan tv i veckor

Det har gått över tre månader sedan Lulebo tecknade ett nytt tv-avtal och innan bytet meddelades hyresgästerna om den kommande ändringen. Men för de boende på vård- och omsorgsboendet Malmuddsgården kom ändringen som en överraskning.

På Malmuddsgårdens vård- och omsorgsboende var man utan tv i flera veckor.

På Malmuddsgårdens vård- och omsorgsboende var man utan tv i flera veckor.

Foto: Filip Öhman

Luleå2024-06-08 16:00

Sedan 1 mars har Lulebo övergått till tv via fiberteknik och alla sändningar via antennuttaget har stängts ner. Alla hyresgäster kan övergå till det nya tv-paketet genom att kontakta Telia för att beställa och aktivera en ny tv-box kostnadsfritt. Något som de informerades om den 29 december. På Malmuddsgårdens vård- och omsorgsboende fick man dock ingen information.

undefined
På Malmuddsgårdens vård- och omsorgsboende var man utan tv i flera veckor.

– Lulebo hade inte skickat information till våra brukare. De hade missat att skicka till oss. Jag fick via en i personalen som bor i Lulebos fastigheter veta att det skulle bli ändringar, säger enhetschef Monica Nilsson.

undefined
Enhetschef Monica Nilsson är kritisk till hur informationen om tv-avtalet inte nått fram till dem.

Den bristande informationen gjorde att man blev utan tv i allmänna utrymmen i flera veckor. För brukarna blev omställningen svår och för vissa skulle det dröja ännu längre innan det var löst.

– Vi var utan tv i allmänna utrymmen i över tre veckor i mars och det brydde sig inte Lulebo om, säger Nilsson.

Lulebo delar inte bilden av händelseförloppet, utan menar att kommunikationsproblem inom kommunen är anledningen bakom tv-strulet.

undefined
Eva Holmberg menar att kommunens bristande kommunikation är anledningen bakom tv-strulet.

– På Malmuddsgården hyr vi ut lokaler till Luleå kommun. Sen hyr de i sin tur ut till privatperson. Vi är hyresvärd till Luleå kommun och det är stadsbyggnadsförvaltningen som hyr av oss. Sen hur de har förmedlat information till enhetschefer och hur de har förmedlat den till personal, det är nog där det har krånglat till sig, säger Eva Holmberg, marknad- och kommunikationschef på Lulebo.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!