Väntetiderna inom Folktandvården växer

Att få en undersökning hos Folktandvården i Luleå kan dröja upp till två år. Anledningen är att flera patienter inte hunnit behandlas färdigt. "I bland blir det arbetshopningar", säger tandvårdschefen Tomas Josefsson.

Köer. Eftersom Folktandvården i Luleå har flera patienter vars behandling inte avslutats har väntetiderna för framförallt vuxna patienter blivit allt längre.

Köer. Eftersom Folktandvården i Luleå har flera patienter vars behandling inte avslutats har väntetiderna för framförallt vuxna patienter blivit allt längre.

Foto: Andreas Wälitalo

Luleå2016-06-09 06:00

Är du vuxen och utan tandvårdsabonnemang hos Folktandvården kan en undersökning dröja. Väntetiderna på tandvårdsklinikerna i Luleå kommun har vuxit den senaste tiden och man behandlar patienter som bokat tid hösten 2014.

Så är läget på på klinikerna i Gammelstad, Porsudden, Bergnäset och Tandvårdscentralen i centrum. Kliniken på Örnäset ligger bäst i tid med mottagning av patienter som bokat tid 2015.

– Man har haft många patienter med en pågående behandling. Så det har blivit en puckel av ofärdiga patienter. Man upptäckte att det var alldeles för många som måste behandlas färdigt som ska betas av innan man är på rull igen, säger landstingets tandvårdschef Tomas Josefsson.

Han säger att problemet främst finns i Luleå medan glesbygdskommuner som Pajala och Överkalix klarar sig bättre.

– Vi har tittat på det här fenomenet som mest har varit kring Luleå, av någon anledning. Det är lite paradoxalt för i mindre kommuner har det ändå rullat på rätt hyggligt.

Vad gör ni när läget är så här?

– Vi försöker jobba utifrån personalens egna engagemang och på Porsön har man haft lördagsöppet. Att hitta extra personal är inte så lätt då det inte finns att få. Oftast måste man försöka lösa det med de resurser man har. Den personal vi har bör räcka men det har hopat sig under våren.

Sommartider innebär semestertider men för Folktandvården brukar verksamheten rulla på ungefär som vanligt.

– Då är det som att två fenomen sammanfaller då folk dels är lediga och vi samtidigt inte har samma bemanning. Å andra sidan är folk inte så jättesugna på att gå till tandläkaren utan man vill också ha semester, säger Tomas Josefsson.

Eva Ellert är verksamhetschef över Folktandvården i Luleå och hon är medveten om problematiken.

– Vi tar de akuta först och vad vi inte riktigt hinner med nu är vuxna patienter. Har man akuta besvär får man alltid komma. Vi är försenade med de vanliga undersökningarna där man kollar hela munnen. Som ny tar vi inte emot dig om man inte har besvär. Då får man vänta och vi brukar sätta dem på sex månader framöver, bara för att hinna med.

Hon menar att det alltid funnits köer men att före sommaren är förseningarna oftast större.

– 30 procent av tiden går till akutvård som går först då vi har ett befolkningsansvar. Trycket från från patienterna varierar och det är samma med bemanningsläget.

Så här prioriteras Folktandvårdens patienter

Barn och unga med akuta besvär.

Vuxna med akuta besvär.

Barn och unga, planerad tandvård.

Tandvård för speciella prognoser.

Asylsökande.

Abonnemangspatienter.

De som står i "vanlig" kö och inte tillhör någon av de utsatta grupperna.

De patienter som har akuta besvär får i regel behandling för sina besvär.

Förebyggande tandvård för barn och unga är den primära uppgiften för Folktandvården. I över 30 år har man gett alla mellan tre år och 19 år regelbunden och fri tandvård.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om