Vanligare med sprit i tanken

Etanol är inne och förmodligen en stor del av framtidens bilmarknad.
Från och med i höst kommer fler bilmärken att erbjuda etanolanpassade bilar och fler bensinstationer har E85 i pumparna.
Dessutom väljer stat, kommun och landsting att köpa in så kallade etanolbilar.

LULEÅ2005-08-18 06:30
Ford har sedan 2003 varit ensam på marknaden i Sverige vad gäller bilar som är anpassade till E85. Från och med i höst kommer bland annat Saab och Volvo ha det samma.<br>Något som man välkomnar hos Bilarenan i Luleå som bland annat säljer Ford.<br>&nbsp;? Det blir en ordentlig draghjälp. När det är fler som finns på marknaden ökar trovärdigheten för produkten och det här gynnar oss. En ensam aktör på marknaden har det inte så lätt, säger Bilarenans VD Jörgen Westin som tror på ökad försäljning av den miljövänliga bilen.<br>&nbsp;? Men sen hänger det naturligtvis på hur staten gör med priset på E85. Det krävs att man fortsätter med kraftiga subventioner för etanol. Vad gäller bensinpriset kommer det knappast att sänkas, snarare fortsätter det nog bara att stiga, säger Jörgen Westin.<br>Tanka vad man vill<br>Jörgen Westin säger att många inte vet vad en så kallad etanolbil egentligen är.<br>&nbsp;? Du kan ju köra på vanlig bensin i den hur mycket du vill och blanda precis så mycket etanol som bensin du vill. Eller köra enbart på bensin. Du behöver inte heller ställa om något, eller justera. Det är bara att tanka vad du vill, säger Jörgen Westin.<br>En ?etanolbil? är dock för tillfället något, något dyrare i inköp än en bensindriven bil. Cirka 6.000?8.000 kronor.<br>&nbsp;? Det beror inte på att de är dyrare att tillverka utan för att man initialt vill ha tillbaka lite pengar som bland annat lagts på utveckling av produkten. I framtiden tror jag inte att priset kommer att skilja något, säger Jörgen Westin.<br>Förutom att bilen är miljövänlig, att den i dagsläget är billigare att köra och att vissa kommuner bjuder på fri parkering, finns det fler fördelar.<br>&nbsp;? Förmånsbeskattningen för tjänstebilar är lägre. För en bil i klassen som värderas till 4.000 kronor brutto per månad, är det 20 procent lägre förmånsvärde än på en bensindriven bil. Det är en hel del som redan beställt vår etanolbil som kommer inom några veckor och vad jag förstår så spelar det här med förmånsvärdet en stor roll, säger Robert Enström, säljare på Bilkompaniet som bland annat säljer Saab.<br>Få ställen att tanka på<br>Vad finns det då för nackdelar?<br>&nbsp;? Ja, fortfarande finns det ju ganska få ställen att tanka på och det kan ju vara lite besvärligt. Men det kommer fler och fler mackar hela tiden. Sedan kan det vara problem med kallstarter. Man bör ha motorvärmare i från och med att det blir minusgrader. Sedan kan man också blanda i bensin under vintern, vilket underlättar kallstarter. Eller om det är riktigt kallt och man inte har tillgång till motorvärmare köra enbart på bensin under en kort period, svarar Robert Enström.<br>Kör man enbart på etanol drar bilen cirka 20?30 procent mer bränsle.<br>&nbsp;? Vi räknar med 30 procent på vår modell, säger Bilarenans Jörgen Westin som säljer Ford.<br>&nbsp;? Vår modell tror vi drar cirka 15?20 procent mer, säger Bilkompaniets Robert Enström som säljer Saab. <br><br>torkel.omnell@kuriren.com<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om