Vänliga Luleåbor ska lyfta besöksnäringen

Luleåborna måste bli bättre på att bemöta turisterna som kommer hit. Därför gör besöksnäringen och handeln i Luleå en storsatsning. Onsdagens "Värdskapsdag" var ett led i projektet. - Responsen har varit jättestor - över 400 personer hade anmält sig, säger Renée Lundgren, Visit Luleå.

I CENTRUM. Jan Gunnarsson föreläste om vikten att sätta besökaren i centrum.

I CENTRUM. Jan Gunnarsson föreläste om vikten att sätta besökaren i centrum.

Foto: Andreas Wälitalo

Luleå2010-05-30 06:00
Till Luleå kommer det många affärsresenärer men om fler besökare och turister ska lockas hit måste alla som jobbar i servicenäringen bli bättre på att ta emot dem.- Vi ser en stor potential i privatresandet och nu använder vi nya vägar för att lyfta Luleå, säger Lundgren.Dra åt samma håll
Det handlar bland annat om en satsning på Visit Luleås webbplats, en marknadsföringskampanj i Mälardalen och en nyframtagen sommarguide för 2010 som ska följas av en vinterdito.Fast det gäller att alla drar åt samma håll och att alla, från taxichaufförer och butiksbiträden till museipersonal och restaurangservitörer, drar sitt strå till stacken.- Det handlar kanske om att öka medvetenheten om hur viktigt det är med ett bra bemötande, att lyfta de goda exemplen.Nytt pris
Vänlighet, service och engagemang i mötet med andra människor är enormt viktigt om man vill att en besökare ska trivas och vilja återvända.För att locka fram en beteendeförändring kommer ett nyinstiftat pris att delas ut vid en årlig gala. Priset har fått namnet "Face of Luleå" och kommer att delas ut vid en gala i november. - Det är ett individuellt pris som kommer att gå till någon som gjort något utöver det vanliga, säger Lundgren.I centrum
Under onsdagens arrangemang föreläste Jan Gunnarsson, som åkt landet runt och pratat om värdskap sedan 2001, om vikten att sätta besökaren i centrum.Handeln och besöksnäringen vill lyfta Luleå som upplevelsestad, bland annat genom att utnyttja stadens många duktiga idrottare, nöjesutbudet och upplevelser som skärgården och världsarvet Gammelstads kyrkby.Elisabeth Ennerfors, VD för Visit Luleå, berättade att besöksnäringen i Luleå hade ett bra år 2009. Omsättningen ökade med tre procent till 755 miljoner kronor.- De utländska övernattningarna ökade med 22 procent.Hon berättade också att det ser bra ut med bokningarna inför sommaren 2010.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!