Väl utvecklade rutiner för krisberedskap

SSAB:s platschef, Nils Edberg, var en av de första att nås av beskedet att en svår olycka skett.Rutinerna, menar han, är väl utvecklade.

LULEÅ2014-10-28 17:27

När en olycka inträffar på SSAB är det vakten som larmar SOS så att de kan ledsaga uttryckningsfordon till platsen. Vakten i sin tur kontaktas via ett internt larmnummer.

Därefter träffas platschefen, berörd chef för avdelningen, chefen för miljö, hälsa och säkerhet samt kommunikationsavdelningen, på plats bildar de en krisledningsgrupp vars uppgift är att få fram en bild av vad som hänt och se till att alla inblandade blir omhändertagna så att ingen glöms bort.

– Även den egna företagshälsan finns där med personal som är utbildade i krishantering. I natt har de varit väldigt duktiga och tagit hand om orolig personal, säger Nils Edberg.

Personalen finns inte bara på plats på företagshälsan utan de går även ut på den lokala arbetsplatsen för att prata med de som inte kan lämna sin arbetsplats.

– Vi har rutiner för allt så att vi kan se att vi inte glömt något.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om