Frågan dyker upp på stadsbyggnadsnämndens sammanträde.
– Det har genom åren varit uppe för beslut flera gånger, men av vad jag förstått har det stoppats på grund av tveksamheter kring att saltanvändandet ska belasta miljön. Numera använder man mer miljövänliga produkter. Det är inte heller meningen att vi ska övergå till att bara använda salt utan snarare om att använda det vid rätt tillfälle, menar Lenita Ericsson, ordförande i stadsbyggnadsnämnden.
Fram till i dag har halkbekämpningen i Luleå bestått av enbart makadam, fint krossat berg. Det handlar om 8.000-20.000 ton som varje vinter sprids ut över de kommunala gatorna.
Det nya förslaget innebär att salt ska användas för att hålla hårt trafikerade gator isfria.
Luleå lokaltrafik är positiv till idén.
– Det har blivit allt vanligare att LLT tvingas ställa in bussturer på grund av blixthalka. Ur vårt perspektiv är det viktigt ur trafiksäkerhetssynpunkt att Luleå har en halkbekämpning som fungerar. Till skillnad från sand som ibland inte vill fästa i underlaget eller täcks av is så är det känt att salt är effektivt mot ishalka och därmed ett alternativ som kan hjälpa oss, säger vd Karl-Johan Gramner.
Anders Stenlund är sektionschef på gatudriften på Luleå kommun och har varit med att ta fram förslaget. Han anser att salt kan med fördel användas i korsningar, rondeller, backar och tvära kurvor på bussgator, men att användandet av finmald makadam passar bättre till gator med låga farter och med hård packad snö eller is på vägbanan.
– Jag är inte positiv till allt saltanvändande, men det kan tillföra något positivt om det används på rätt sätt.