Vägsäkerhet under luppen

Motormännens riksförbund granskar säkerheten på svenska vägarna. Via en specialutrustad mätbuss dokumenteras E 10, E 4 och riksväg 45 i Norrbotten närmaste tiden.

LULEÅ2005-06-09 06:30
Studien fokuserar på vad som händer i vägområdet när en olycka inträffar. <BR>Konsultföretaget Sweco har fått uppdraget att genomföra undersökningen åt Motormännens riksförbund. Med hjälp av en specialutrustad minibuss undersöks de mest trafikerade vägarna i Sverige.<BR>Bussen rullade på onsdagen in i Luleå med en besättning bestående av Thomas Dahlman och Sofia Blomgren.<BR>De tyckte att det var kul att återse sin gamla studiestad Luleå.<BR>&nbsp;? Vad är det där, undrade Thomas Dahlman om bygget på Vattenfallsparkeringen. Kulturhuset? Ja, om detta har det ju varit diskussioner länge.<BR><BR><STRONG>Kört 700 mil</STRONG><BR>Norrbotten är sista etappen på den långa Sverigeresan. Nämnda vägar mäts via körning i båda riktningarna.<BR>&nbsp;? Vi har kört 700 mil hittills i Sverige, berättade Sofia Blomgren. Vi gjorde en sväng 2003, men största delen av arbetet utfördes förra våren?sommaren.<BR>På onsdagen avverkade mätbussen länsgränsen?Luleå och styrdes vidare mot Haparanda som blev dagsetappens slutpunkt. Bussen rullar i Norrbotten under tre veckor.<BR><BR><STRONG>Digitaliseringsbord</STRONG><BR>De två turas om att köra och att sköta mätutrustningen. Bussen är utrustad med en videokamera och en bärbar dator som är kopplad till ett digitaliseringsbord. Bussen innehåller dessutom en del annan utrustning.<BR>Den mätansvarige ser vad som dyker upp längs vägen och laddar in observationerna i datorn via en markör som trycks mot symboler på digitaliseringsbordet.<BR>Vad som studeras är sidområdet vid vägen, exempelvis stenar, träd, jordvallar och räcke. För mittområdet noteras eventuellt mitträcke. Korsningar regi-streras också.<BR><BR><STRONG>Hur skyddad är man?</STRONG><BR>Via symbolerna på digitaliseringsbordet kan man exempelvis mata in hur många meter det är till farliga träd eller stenar vid sidan av vägen.<BR>&nbsp;? Utgångspunkten för mätningarna är vad som händer när olyckan väl inträffar, betonade Thomas Dahlgren.<BR>&nbsp;? Hur väl skyddar vägen mig om jag kör av vägen här? Kör jag in i en sten eller finns kanske ett räcke som skyddar bilen? tillade Sofia Blomgren.<BR>30 mil väg hinner väglaget med per dag. Hastigheten är maximerad till 80 km/tim, men minskas om vägavsnittet innehåller många objekt att registrera.<BR>&nbsp;? Stressigt? Nja, vi kan ju sänka hastigheten och byts ju av en gång i timmen, tillkännagav Sofia Blomgren med digitaliseringsbordet framför sig.<BR><BR><STRONG>Fakta EuroRAP</STRONG><BR>Programmet att klassificera de större vägarna kallas EuroRAP och ansvariga är de europeiska motororganisationerna. Systemet bedömer hur vägen skyddar trafikanterna när olyckan väl inträffar. Betyg utdelas från som bäst fyra stjärnor till lägst en stjärna.<BR>Den tidigare genomförda mätningen i Västerbotten visar på två- och trestjärnigt betyg för E 4 norr om Umeå. Högsta klassen, fyra stjärnor, finns på ett avsnitt söder om Umeå.<BR>E 12 Umeå-Tärnaby får i huvudsak två stjärnor, vilket indikerar undermålig trafiksäkerhetsstandard. Delar av E 12 klassas med en stjärna. E 4 Stockholm?Umeå får omväxlande två, tre eller fyra stjärnor. Troligtvis publicerar Motormännen under hösten de resultat som samlats in i Norrbotten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om