Exploateringen av Hertsöfältet, Luleås nya industriområde, kräver i första skedet förbättringar av det befintliga vägnätet. Sedan tidigare finns beslut att Hertsövägen på sträckan mellan Avaviksvägen och Gräsörenvägen ska förstärkas till bärighetsklass 4, som innebär max 74 tons bruttovikt för fordonen.
– Vi ska göra en upphandling, tanken är att starta bygget i augusti efter semestern, säger Jan Löfgren, projektledare för bygg och mark på stadsbyggnadsförvaltningen.
Vägarbetet kommer att innebära störningar i trafiken, vilket framförallt kommer att påverka boende på Hertsölandet och Lövskär. Exakt hur trafiken ska regleras är inte klart än, det kan bli frågan om tillfälliga trafikljus.
– Under hösten 2021 ska det vara färdigt, säger Jan Löfgren.
Därutöver ska vägarna på Svartön förbättras. Den så kallade Gröna vägen, mellan Gräsörenbron och Luleå hamn ska få ett nytt ytskikt samt förses med belysning och nytt vägräcke på banken. Vägen innebär en kortare transportväg mellan Hertsöfältet och Luleå hamn än om transport sker via Hertsövägen, Svartöleden och Uddebovägen.
Uddebovägen ska också rustas upp på en sträcka av 1000 meter.
Stadsbyggnadsnämndens arbetsutskott föreslås besluta att godkänna projektbudgeten på 13,8 miljoner kronor samt bevilja igångsättningstillstånd. Ärendet ska tas upp på torsdag.
Förberedelser pågår för att starta projekteringen av all infrastruktur som ska byggas på Hertsöfältet.