Videon är inte längre tillgänglig
För en tid sedan fick Skolverket ett regeringsuppdrag som går ut på att stödja tio av landets skolor, gemensamt för dem alla är att eleverna har låga och sjunkande kunskapsresultat.
– Syftet med uppdraget är att utveckla metoder som är vetenskapligt grundade och verkningsfulla för att stödja eleverna i deras kunskapsutveckling och höja kunskapsresultaten, säger Ulrika Lundqvist, enhetschef för Skolverkets för- och grundskoleenhet.
I regeringsuppdraget ingår bland annat att arbeta med lärarhandledning, men även att stödja skolornas arbete med föräldramedverkan och läxläsning, allt för att se hur det påverkar elevernas kunskapsresultat.
Läxhjälpen utvärdereras
När Skolverket tittat närmare på läxhjälpen så kan de konstatera att det finns en väldigt liten vetenskaplig grund att stå på. Då samtliga skolor som ingår i uppdraget erbjuder någon form av läxhjälp utvärderas den. Men Skolverket vill också komma åt vad de redan känner till:
– Det handlar mer om hur läraren arbetar med läxan. Medvetenheten om vad som är god undervisning innebär bland annat att eleverna tydligt vet vad som förväntas av dem och att de får stöd för att utföra uppgiften. Vi vet även att lärarens återkoppling till eleverna är centralt för elevernas kunskapsresultat, säger Ulrika Lundqvist.
Stödmaterialet om hemläxor ska vara tillgängligt för samtliga lärare i hela landet.
0920/26 29 27