Det var i Kirkenes i norra Norge som Barentssamarbetet undertecknades den 11 januari 1993. Då undertecknades ett avtal om samarbete av företrädare för Sverige, Norge, Island, Finland, Danmark, Ryssland och EU-kommissionen.
Landshövding Sven-Erik Österberg säger att Barentssamarbetet har utvecklats i den riktning som det var tänkt.
- Det handlar bland annat om samarbete för att skapa fred, ekonomisk utveckling och samarbete.
I det sammanhanget talar landshövdingen om den plan som länsstyrelsen arbetar med just nu. Det handlar om den plan som ska gälla från 2014 fram till 2018.
Där ingår att utveckla handel och företagssamhet i området. Det handlar både om handel och persontransporter i öst-västlig riktning.
- Ljuset kommer från norr, Barents leder utvecklingen. Det gäller inte minst gruvnäringen. Och liknande utveckling som sker i Norrbotten är också på gång i norra Ryssland.
Behov av Norrbotniabanan
I det sammanhanget talar Österberg om de mineralfyndigheter som finns i Murmanskområdet och som är på gång att utvinnas. Han säger att utvecklingen kommer att skapa behov av transporter som passar de nya verksamheterna.
- Helt klart kommer utvecklingen leda till ett behov av Norrbotniabanan, det ska jag berätta för infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd i nästa vecka när hon kommer till Norrbotten för att inviga nya Haparandabanan.
Visumregler
Landshövdingen hoppas också på en uppluckring av de hårda visumregler som Ryssland har. De har lättat något för dem som bor i en radie inom tre mil mellan Norge och Ryssland för att underlätta arbetspendling.
Barentsamarbetets 20-årsjubileum kommer för övrigt att firas med fyra föreläsningar. Den första äger rum den 15 februari. Då talar Lars Gyllenhaal om Säkerhet
i Barents - på väg mot ett nytt krig?