Utspelet: Låna till Norrbotniabanan

Miljöpartiet i Norrbotten vill skynda på byggandet av Norrbotniabanan – bland annat genom lånefinansiering och att böra bygga från båda hållen.

Annika Eriksson tror att övriga partiet kommer att ställa upp på Norrbottensdistriktets linje.

Annika Eriksson tror att övriga partiet kommer att ställa upp på Norrbottensdistriktets linje.

Foto: Jonas Andersson

Luleå2018-09-07 14:44

Norrbotniabanans första delsträckning, från Umeå till Skellefteå, fanns med i den nationella transportplan som presenterades av regeringen i början av sommaren. Men Miljöpartiet vill mer än så och nu föreslår partiets Norrbottensdistrikt att banan ska börja byggas även från Luleå och vidare söderut.

– Det är ett problem i Sverige att det tar för lång tid att bygga. Vi måste skynda på viktig infrastruktur, säger bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson som är etta på riksdagslistan i Norrbotten.

Han ser stora samhällsekonomiska vinster med att få ned byggtiden från exempelvis 20 till 10 år.

– Annars missar man tio års inkomster, men man lägger ned pengar som man inte får ut någon nytta av under väldigt lång tid.

Eriksson vill se att fler byggen sätts i gång även om det inte finns full finansiering.

– Vi har en finansieringsmodell i Sverige som innebär att man i varje steg måste betala hela kostnaden innan man börjar använda, i stället för att man försöker bygga så snabbt som möjligt och därmed få nytta av pengarna som investeras. Skulle man göra motsvarande när man bygger egna hus skulle folk få svara hela livet innan det är färdigt och man kan flytta in. En helt orimlig modell.

I den nationella transportplanen har regeringen avsatt 6,9 miljarder fram till 2029 för att byggandet av Norrbotniabanan ska komma i gång. 1,7 miljarder satsas på Umeå–Dåva som ska vara färdig 2021. Under åren 2024–2029 avsätts 5,2 miljarder för Dåva–Skellefteå.

Det räcker inte ens för att färdigställa järnvägen mellan Umeå och Skellefteå, men MP i Norrbotten vill alltså ändå utöka projektet. Upp till 30 procent av projektets totala kostnad kan skjutas till från EU, som pekat ut järnvägsstråket Stockholm–Haparanda som strategiskt viktigt, men Peter Eriksson öppnar även för att ta till lånefinansiering.

– Stora, viktiga framtidsinvesteringar är inte orimligt att låna till när man vet att det här lönar sig bättre genom att vi kan investera pengarna nu och få det snabbare byggt.

Är vi generellt sett för rädda för att låna till infrastruktur i Sverige?

– Till sådana här viktiga långsiktiga saker tycker jag att det är fullt rimliga att låna pengar, därför att vi vet att alla tjänar på det. Hela den svenska ekonomin tjänar på det, så jag tycker faktiskt att vi är lite för försiktiga där.

Än så länge är MP:s riksorganisation inte med på Norrbottensdistriktets linje.

– Vi lyfter frågan från Norrbotten och tror att vi kan få med oss övriga partiet, säger distriktsordföranden Annika Eriksson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om