Utbildare utbildade i bedömning utan värdering
Kunskap och bedömning. Det är namnet på ett seminarium som i går samlade drygt 300 personer verksamma inom skolområdet. - Förut handlade bedömning om värdering. Nu handlar det om att beskriva utan att värdera, säger skolutvecklaren tillika doktoranden Steve Wretman.
- Det handlar om ett mycket större begrepp, om hur vi ger stöd åt pedagogerna på vägen dit, säger hon.
Nya metoder och syften
Skolutvecklaren samt för dagen föreläsaren Steve Wretman berättar om anglosaxisk forskning sedan mitten av 1980-talet som tagit fram nya bedömningsmetoder där också nya syften med bedömning ingår.
- Det handlar om att beskriva vad en elev kan, om det fortsatta lärandet, säger han och tillägger att de nya förordningarna inom skolan bygger på den här typen av forskning.
Anna-Mia Bergqvist håller med och tillägger att det är en väldig skillnad mellan att bedöma elevens faktakunskaper och var eleven befinner sig i sitt lärande.
- Det är det som är det svåraste i läraruppdraget, understryker biträdande projektledare Rakel Fagerström från Bodens kommun.
Under hela seminarieserien som hade sin början i juni 2006 har 288 samtalsledare utbildats i nästan alla länets kommuner. Dessa har mer fakta kring bedömningsfrågor och kunskapssynen. Rakel Fagerström säger att samtalsledarna ska fungera som en stöttning till sina kollegor.
Det är regionalt utvecklingscentrum, RUC, som med pengar från Myndigheten för skolutveckling fått uppdraget att stödja arbetet inom området Kunskap och bedömning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!