Utbildar utan tillstånd

Länsarbetsnämnden i Norrbotten har anlitat ?illegal trafikskola? som utbildare.
Det är så den typen av företag beskrivs av Vägverket i ett brev till Ams.
? Om länsarbetsnämnden köper utbildning från det här företaget så medverkar myndigheten till att olaglig verksamhet bedrivs, säger Hans Mattsson, stf chef sektion Körkort Vägverket i Borlänge.

LULEÅ2006-03-16 06:30
Vid årsskiftet tecknade Länsarbetsnämnden i Norrbotten ett avtal med företaget Yrkesakademin AB. Avtalet löper i första hand ett år men det finns möjlighet till förlängning av avtalet. Länsarbetsnämnden köpte både utbildningar för maskinförare som bedrivs i Gällivare och Piteå och för yrkesförare som bedrivs i Gällivare och Kalix. Det är att Yrkesakademin AB bedriver just yrkesförarutbildning som fått Vägverket att reagera. <br>&nbsp;? Yrkesakademin har inget trafikskoletillstånd, säger Hans Mattson.<br>Det är ett tillstånd som utfärdas av Vägverket.<br>&nbsp;? Företaget utger sig för att vara en professionell utbildare med kvalitet men det går inte att uttala sig om kvaliteten eftersom ingen ansvarig har tillsyn av den utbildning de bedriver, säger Hans Mattsson.<br>Särskilt tillstånd krävs<br>Yrkesmässig utbildning av förare som är tänkt att ge olika körkortsbehörigheter får enligt Lag om trafikskolor bara bedrivas av utbildare med särskilt tillstånd. För trafikskolor som godkänts av Vägverket ställs bland annat krav på att trafikskolan ska ha ansvarig trafikskolechef som svarar för att kravet på god förarutbildning tillgodoses, minst en godkänd utbildningsledare och eventuellt trafiklärare som då också är godkända av Vägverket. <br>&nbsp;? Det är olagligt att bedriva utbildning utan trafikskoletillstånd. Så länge Yrkesakademin bedriver yrkesförarutbildning som ger körkort och tar betalt för det så regleras det i Trafikskolelagen. Vi har informerat Yrkesakademin om det. Vi har sagt att om de fortsätter med det här så begår de olaglig verksamhet med berått mod. Vi hoppas att företaget ska rätta in sig i ledet, säger Hans Mattsson.<br>Sekretessbelagt <br>Länsarbetsnämnden i Norrbotten känner till Vägverkets synpunkter om Yrkesakademin.<br>&nbsp;? Vi har haft kontakt med Vägverket, men vi får ha det som det är nu. Det vi gör på länsstyrelsen är inte olagligt. Det har vi försäkrat oss om. Den dag Yrkesakademin inte får bedriva utbildning då är det en annan sak, säger Elisabeth Lundström, ansvarig för upphandlingen.<br>Totalt 1.020 utbildningsveckor har länsarbetsnämnden i Norrbotten upphandlat år 2006 enbart för yrkesförarutbildning av Yrkesakademin AB. Vilka som undervisar för Yrkesakademin och vilken kompetens de besitter är sekretessbelagt. <br>&nbsp;? Yrkesakademin har hänvisat till att de skulle lida ekonomisk förlust om det blev offentligt. Just lärarkompetensen vill de ha sekretessbelagd. Det är inget ovanligt för utbildningsföretag. Det är utbildarna som är det stora värdet för företaget. Vi har själva tagit del av deras kompetens. Annars hade vi inte kunnat jämföra anbuden. Priset var en sak, lärarnas kompetens var en annan sak vi värderade. De här lärarna är godkända av Vägverket, säger Elisabeth Lundström.<br>?Vi är ingen körskola?<br>Yrkesakademins utbildning sker i samarbete med Fordonsutbildningen Lärarcentrum Avesta, som är en gymnasieskola och Bertilssons utbildning. Det är dock Yrkesakademin AB som gör upphandlingen.<br>&nbsp;? Det är bara en kommun eller en trafikskola som kan lämna anbud på körkortsutbildning, säger dock Hans Mattsson. <br>Yrkesakademin anser att det hela handlar om en tolkning av lagen. <br>&nbsp;? Vi har aldrig haft trafikskoletillstånd. Vi är inte ute efter att vara en körskola. Det här är en yrkesförarutbildning. Vi samarbetar med komvux som bedriver den här typen av utbildningar, säger Stig Bertilsson, av utbildningar i Transportteknik för Yrkesakademin.<br>Ingen anmälan<br>Men det är Yrkesakademin som har tecknat avtalet?<br>&nbsp;? Ja, men komvux bedriver de här utbildningarna hos oss. Vi säljer ju inte utbildningar till privata personer och vi har ingen anmälan på oss. Vi har även ett nära samarbete med Transportfackets Yrkes- och arbetsmiljönämnd. Jag har inte samma tolkning som Vägverket av regelverket, säger Bertilsson.<br>Han anger att Vägverket tidigare var kritiskt till att komvux som samarbetspartner åt Yrkes-akademin själv examinerade sina körelever. Reglerna har ändrats.<br>&nbsp;? Vi hade inte gjort något fel, men nu låter vi Vägverket göra examinationen, säger han.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om