Utan väg ingen hyra

Utan väg ingen hyra.
Nu kräver Kennet Johansson, ägare av KJ Maskins fastighet i Måttsund, att Vägverket bygger ny infart från E4.
? Vi ska diskutera saken, meddelar vägdirektör Anna-Stina Nordmark Nilsson.

LULEÅ2004-07-29 06:30
Det Kennet Johansson vill se är en infart för trafik norrifrån, med möjlighet att kunna ta sig ut igen. Trafik söderifrån får, som fallet nu, ta sig in via Måttsundsrondellen och parallellvägen till KJ Maskin.<br>Bygga om till bostäder<br>Om det inte blir någon ny in- och utfart så vill Kennet Johansson att Vägverket kompenserar honom så att han kan bygga om fastigheten till bostäder. Eller så får Vägverket betala för ekonomisk skada, alternativt får verket köpa ut honom.<br>Det handlar om nya E4 söder om Luleå. Vägen är inte bara bred, med två plus två körfält, den är delad i mitten också. Det sista omöjliggör att söderifrån svänga in hos det som var KJ Maskin, med handel i husvagnar, snöskotrar och andra liknande varor.<br>Ingen infart norrifrån<br>Det skulle gå att svänga in norrifrån, men Vägverket har klippt av infarten. Få in- och utfarter innebär mindre risk för olyckor, resonerar verket och lät i stället bygga den parallellväg som löper längs E4. Så den som skulle till KJ Maskin fick ta omvägen till trafikplatsen i Måttsund för att sedan köra tillbaka på grannvägen, alternativt leta sig vidare via Gäddvik.<br>KJ Maskin ägdes av Kennet Johansson. Han berättar att han sålde företaget för tre år sedan då han flyttade söderut. Han bor nu i Luleåtrakten igen och äger alltjämt fastigheten. Själva driften i KJ Maskin gick i konkurs förra hösten, med miljonskulder.<br>En fråga innan E4 byggdes om var om det skulle påverka företagande. Påverkade var just vad det gjorde, enligt Kennet Johansson.<br>Kundtillströmning sinade<br>?Den främsta orsaken till denna konkurs var att kundtillströmningen minskade radikalt efter att infarten från E4:an togs bort?, skriver han i ett brev till Vägverket Region norr.<br>Fastighetsägaren uppger sig samtidigt ha svårt att ersätta förlusten i hyresintäkter. Läget tilltalar inte.<br>Innan vägförändringar av det slag som skedde ges rådrum. Kennet Johansson medger att han inte opponerade sig då.<br> ? Det var ingen nyhet att det skulle bli en parallellväg. Däremot att kvaliteten skulle bli så dålig, säger han till Kuriren.<br>Ett par bussar, däribland en omtalad kändisbuss med gäster hos Ebbenjarka, styrde i diket. Ytterligare en buss samt personbilar har hamnat där, berättar Kennet Johansson. På parallellvägen kan bilar knappt mötas vintertid. Tjälen har dessutom lyft vägen. Den är också dåligt plogad vintertid, som Kennet Johansson ser det.<br>Lovar ingenting<br>Vägdirektör Anna-Stina Nordmark Nilsson lovar ingen ersättning, däremot ett samtal.<br> ? Vi har ju vissa regelverk som vi följer när vi gör så här. Men självklart ska jag följa frågan. Under nästa vecka, när jag är tillbaka från semestern, ska jag ta tag i det här. Vi ska diskutera saken, säger hon.<br>När Vägverket bryter väg så sker ibland inlösen av fastigheter. Fast då för att de är i vägen för vägen. Det har dock förekommit att ekonomisk skada i verksamhet har ersatts, som intrångsersättning, uppger Anna-Stina Nordmark Nilsson.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om