Redan 2017 tilldelades schweiziska Pilatus Aircraft ordern att leverera sex jetflygplan av modellen PC-24 till KSA:s nya flygambulansverksamhet. Men den 24 oktober året därpå ogiltigförklarades upphandlingen av förvaltningsrätten i Uppsala.
Det var den amerikanska flygplanstillverkaren Textron Aviation som hade initierat rättsprocessen. Bolaget menade att KSA:s krav på de upphandlade planen var omöjliga att uppfylla, men att Pilatus Aircraft hade tilldelats ordern eftersom villkoren hade ändrats i enskilda förhandlingar med KSA i efterhand.
Textron Aviation hade inte lämnat något anbud till KSA, men menade att det berodde på de ”omöjliga” kraven. Domstolen gick på Textron Aviations linje och slog fast att upphandlingen skulle göras om, eftersom affären inte hade kunnat genomföras om KSA inte hade ändrat kraven.
Om de förändrade kraven hade ställts i den ursprungliga upphandlingen hade KSA kunnat ta in anbud från betydligt fler flygplanstillverkare än Pilatus Aircraft, menade förvaltningsrätten.
Under upphandlingen och den efterföljande rättsprocessen var Börje Wennberg (S), regionråd i Uppsala, ordförande i KSA:s styrelse. Han är än i dag kritisk till förvaltningsrättens dom.
– Bolaget som tog KSA till rätten hade inte själva skickat in något anbud och gjorde det inte i nästa upphandling heller. De fördröjde bara processen, säger Börje Wennberg.
Exakt ett år efter domen – den 24 oktober 2019 – skrev KSA:s dåvarande förbundsdirektör på ett nytt avtal gällande sex PC-24 med Pilatus Aircraft. En helt ny upphandlingsprocess hade då genomförts.
PC-24 har beskrivits som toppmoderna och väldigt fina jetplan. Var det nödvändigt att köpa sådana?
– Det var inte givet att det skulle vara jetplan, men Pilatus Aircraft var de enda som kunde leva upp till regionernas krav. Och då är vi ålagda att köpa från dem, säger Börje Wennberg.
Men i båda upphandlingarna var Pilatus Aircraft också det enda bolag som lämnade anbud. Kan ni vara säkra på att det har förelegat rimlig konkurrens och att ni fick de bästa planen till det bästa priset?
– Jag hade velat ha fler anbud, men vad ska vi göra om vi inte får det? Alternativet hade varit att inte köpa alls, men då hade vi stått där helt utan flygplan.
Vi har sökt Textron Aviation. De svenska advokater som företrädde bolaget i rätten vill inte ge några kommentarer.