Avtalet gäller från 1 mars till 31 december. I ett pressmeddelande från Luleå kommun står det att kostnaderna på grund av den korta avtalstiden ökar med 3 miljoner.
– Vi har inte debiterat extra för den korta avtalstiden men generellt brukar korta avtal dra upp priserna då det är en större utmaning att som i detta fall på kort tid anpassa organisationen för bara tio månader framåt, säger Johan Nilsson, vd på Luleå taxi.
PDX, som tidigare hade avtal med Luleå kommun, avslutade sitt färdtjänstavtal sedan de fått ett flertal klagomål på långa väntetider. Enligt både PDX och Luleå kommun skedde det i samförstånd.
– I grund och botten har vi nästan tre gånger så mycket bilar som PDX. Vi har drygt 50 bilar i trafik, jag är helt övertygad om att vi har kapaciteten för att kunna genomföra detta på ett bra sätt. Sedan måste vi fördela timmar på bilar men det är en annan sak – vi har kapaciteten som behövs. Vi kommer genomföra allt efter kommunens rekommendationer, säger Johan Nilsson.
Kostnaden för färdtjänsten blir 90 kronor i startavgift och 10,72 kr per kilometer. Vad de andra anbuden låg på vet inte Johan Nilsson då det blev klart i fredags eftermiddag att de vann upphandlingen. Men deras anbud var dyrare än PDX.
– Vi har lagt ett skäligt anbud för att få kostnadstäckning för ett sådant här uppdrag, säger han.
– Våra resenärer kan förvänta sig en transportör som införlivar de krav på kvalitet som kommunen ställer på leverantören av färdtjänst i Luleå kommun, säger Pia Berglund, chef för färdtjänsten i Luleå kommun i ett pressmeddelande.
Kuriren har sökt Pia Berglund för ytterligare kommentar utan resultat.