Det har varit upp och ner i efterfrågan. Det är flera år sedan Ferruform och Scania upplevde en långvarig stark försäljning av tunga fordon. Samtidigt talar branschen om ett uppdämt behov av investeringar i nya fordon på internationell marknad.
2013 bättre
Om det lossnat bestående för Ferruform, som levererar delar till Scanias monteringsfabriker, vågar inte Mats Olausson uttala sig om men det ser bättre ut än vad det gjorde för en tid sedan.
- Ja, det är på väg att bli bättre och det blir bättre framåt sommaren och vi förbereder oss för det. Ferruform kommer att sälja större volymer 2013 än vad vi gjorde i fjol, gör han klart.
Hyr in
Ferruform har numera en modell där företaget använder sig av en egen grundbemanning och om orderläget förbättras tas folk från bemanningsföretag in. Som följd av ökningen i efterfrågan finns nu ett 40-tal personer från bemanningsföretaget Randstad på arbetsplatsen i Luleå. Förbättras läget ytterligare kan Ferruform komma att lita till flextidsbanken där personal jobbar extra och spar timmarna.
Luleåföretaget har vissa åtaganden mot Scania i Brasilien, där tunga fordon monteras för sydamerikansk marknad. Ferruform skickar fler bakaxelbryggor än tidigare dit.
- Det säljs bra i Sydamerika, säger Mats Olausson.
Han slutar som personalchef formellt första juni för att börja en ny personaltjänst vid Scania i Södertälje inom utbildning, arbetsmiljö och säkerhet. Han ska bland annat stötta chefer inom Scania. Däremot kommer han att bo kvar i Luleå och veckopendla.