Bakom försöket som ägde rum tidigare på torsdagen står Trafikverket och Luleå tekniska universitet. Bron som användes är en tidigare järnvägsbro över Åbyälven i Norrbotten, den togs ur drift 2012.
Trafikverket äger och förvaltar 4.000 järnvägsbroar som med tiden både åldras och bryts ned, därtill ökar även belastningen. Syftet med försöket var att få fram om det går att öka livslängden, tillåta högre laster samt minska underhållskostnaderna.
Bekräftade osäkerheter
Försöket som är inledningen på ett forskingsprojekt gick ut på att bron belastades fram till brott. Trafikverkets broexpert, Anders Carolin konstaterar nöjt att allt gick jättebra.
– Vi fick bekräftat några av de osäkerheter vi hade, säger han timmarna efter försöket.
Redan nu kan Anders Carolin dra vissa slutsatser, däribland att bron höll något mer än de räknat med när det gällde de slutgiltiga brottet.
Laboratorietester
Härnäst kommer vissa delar av bron att tas till ett laboratorium för fler försök och utmattningsprover, även forskningen kring mätdata som samlats in under dagen fortsätter.
– Det här är ingenting som slutar i och med det här försöket utan Trafikverket försöker hela tiden bli bättre på att använda våra konstruktioner.
Vidare säger han också att en del klassningsberäkningar som de har sedan tidigare har de inte riktigt våga sätta stämpel på då de inte haft svart på vitt hur konstruktionerna beter sig i vissa detaljer.
– Det hoppas vi få svar på väldigt snart, så vi kan sätta vår stämpel, säger Anders Carolin.