Unga konsumenter i kläm på internet

På onsdagen var det Konsumentverkets dag under Konsumentdagarna i Luleå och då låg fokus på unga konsumenters utsatta situation på internet.

Gunnar Larsson, chef för Konsumentverket.

Gunnar Larsson, chef för Konsumentverket.

Foto: Linn Kangas Fantenberg

Luleå2010-03-28 06:00
- Unga människor vet mycket om nätets möjligheter men mindre om de risker som finns, säger Gunnar Larsson, chef för Konsumentverket.Enligt Larsson är digitala tjänster, till exempel ringsignaler och spel, som unga köper på nätet ett jätteproblem.- Den tekniska utvecklingen har skapat nya marknader med nya marknadsaktörer och det här området är verkligen en utmaning för konsumentpolitiken. Han menar att det behövs en stark tillsynsmyndighet för att hålla koll på exempelvis integritetsfrågor, företag som ingår avtal med minderåriga, gränslös internethandel och marknadsföring.Mobiloperatörerna som har verksamhet i Sverige har hamnat i generaldirektörens sikte.- Det finns bara en handfull operatörer här i landet och det har visat sig mycket svårt att få en dialog med dem. Vi befinner oss just nu i konfrontation med dem och de måste skärpa till sin verksamhet.Det är framför allt de massiva problem som orsakas av de företag som använder svenska operatörer för att leverera olika tjänster som Gunnar Larsson retat upp sig på.Skulder
Sex svenska landsting förargar också Konsumentverkets chef. Det är landsting som fortfarande anser att barn ska betala de skulder som deras föräldrar borde ha betalat. Det kan till exempel röra tandvård.- Regeringen har sagt att man inte bör göra på det här sättet. När någon fyller 18 ska man inte jaga dem för skulder som uppstod när de var barn.Ett annat orosmoln ovanför Larssons huvud var den stora skuldsättningen i dagens samhälle.- I dag handlar vi svenskar allt på kredit - till och med mat. Vi måste försöka lära våra barn att inte skuldsätta sig. Små skadas
Fysiskt konsumentskydd är också en del av Konsumentverkets område och här finns också saker att förbättra.- Barn under 1 år fortsätter att skadas i ökad utsträckning och det är viktigt att vi förbättrar barnsäkerhetsinformationen till blivande och nyblivna föräldrar.När det gäller klagomål från konsumenter toppar boendeärenden. På andra plats sådant som rör telefoner, internet och post.- Vi försöker minska antalet klagomål i samarbete med Svensk handel. Det är bättre om klagomålen blir lösta i butikerna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!