UNF vill ha dyrare alkoläsk

Luleå, kuriren.

Luleå2006-12-08 06:00
Alkoläsk är ett känt knep att fånga ungdomar och få dem att börja köpa alkohol fast de inte uppnått vuxen ålder. Det är lätt att smita förbi den svenska alkohollagstiftningen i dag. Reklamen som vänder sig till ungdomar sänds i TV-kanaler som ägs av utländska kanaler och i ungdomsprogram. Det tycker Robert Damberg är förkastligt.
- I andra länder försöker man försvåra inköp av alkoläsken för ungdomarna. Många länder inom EU skärper lagstiftningen. Tyskland, Frankrike, Schweiz och Danmark tillhör länder som med lagstiftning försöker stoppa ungdomar från att bli alkoholberoende, säger Damberg.
Han vill gärna se en fördyrad alkoläsk i handeln.
- Förra regeringen föreslog en punktskatt på sex kronor vid försäljning av alkoläsk. Det tycker vi är för lite inom UNF. I Tyskland har man lagt på 26 kronor vid köp av alkoläsk, och det fick stor effekt, säger han.
Damberg tycker att Sverige i dag agerar alltför aningslöst, när nu andra EU-länder börjat ta efter svensk alkoholpolitik med restriktionstänkande. Siffror från systembolagen visar att alkoläskförsäljningen ökat med några procent, stadigt under de senaste åren. Hittills i år har försäljningen ökat med 5,0 procent jämfört med förra året.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!