Tvivelaktig marknadsföring ska granskas
Många livsmedel i butikerna säljs under falsk marknadsföring. Det anser Konsumentföreningen i Stockholm (KfS). Nu tillsätts en särskild granskningsman - med uppgift att bevaka hälsopåståenden.
Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX
las kantarellsoppa? Får begreppet "anti-oxidanter" användas hur som helst i reklamsammanhang? Svaret är nej, enligt en Konsumentförening i Stockholm. Under våren har föreningen granskat varudeklaration och marknadsföring av en mängd olika matprodukter på den svenska marknaden. Nu lämnar de över en omfattande rapport till Livsmedelsverket. Bland produkterna finns bland annat drycker, soppor och matfett. Tillsätter granskningsman
Målet är att få bort vilseledande och otydlig marknadsföring från marknaden. Inom Livsmedelsbranschen välkomnas granskningen. Livsmedelsverket kommer att skärpa reglerna som omger märkning av varor. Begreppet "färskpressat" anses till exempel vilseledande och bör undvikas, menar verket. Livsmedelsföretagen, LI, och Svensk Dagligvaruhandel går steget längre. Gemensamt utser de nu en särskild granskningsman. Livsmedelsbranschens granskningsman, LGM, får i uppgift att bevaka användningen av hälsopåståenden på mat. - Konsumenterna blir alltmer hälsomedvetna och efterfrågar mat som kan främja hälsan. Då är det viktigt att hanteringen av hälsopåståenden är hundraprocentigt schysst, säger LI:s vd, Agneta Dreber, i en kommentar. LGM kan ta upp ärenden på eget initiativ eller efter anmälan. Anmälan kan även göras av privatpersoner.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!