Tveksamt däckarbete

Återvinningsföretaget Ragnsells låter ett lettiskt företag strimla däck vid Sunderbytippen.
Transport hävdar att det sker utan deras vetskap.
Arbetsmiljöinspektionen underkänner de maskiner letterna använder.
? Blir det bråk skickar vi hem dem, säger Ulf Håkansson på Ragnsells.

LULEÅ2004-10-30 06:30
Vid Sunderbytippen ligger ett stort upplag av gamla däck. Däcken ska återvinnas och enligt nu rådande bestämmelser är detta ett producentansvar.<br>Svenskt Däck AB anlitar dock Ragnsells för det arbetet.<br>Upplaget i Sunderbyn är en mellanlager där gamla bil-, lastbils- och traktordäck från hela länet samlas i väntan på transport för återvinning.<br>Egen utrustning<br>Sedan förra veckan finns där ett lettiskt företag som arbetar med att klippa sönder däck. Företaget består av ägaren och tre anställda, varav en även är tolk.<br>De fyra jobbar utomhus med egen utrustning som de forslat till Luleå från Lettland med lastbil. De bor i en husvagn.<br>Enligt egna uppgifter får företaget betalt efter hur många däck de klipper och skär upp. De uppger också att de ska stanna i Sunderbyn runt tre månader.<br>Facket (Transport) har tagit emot anmälningar om företaget. Transport har själv anmält förhållandena på arbetsplatsen till Arbetsmiljöinspektionen.<br> På fredagen inspekterade båda parterna arbetsplatsen.<br> ? Vi hade ingen kunskap om detta vilket är ett felaktigt agerande från Ragnsells. Dessa letter arbetar under Transports avtalsområde och då ska arbetsgivaren informera oss när de tar in en entreprenör. Detta för att vi ska kunna kontrollera att letterna arbetar enligt svenska avtal. Men det har inte skett, säger Stefan Lundin, ombudsman på Transport.<br>Många tveksamheter<br>Han anser att mycket är ?tveksamt? runt det lettiska företaget men avstår från vidare kritik tills vidare.<br> ? Vi måste först ha mer på fötterna. I nästa vecka vet vi mer om de villkor, lön och annat, som letterna har, säger Lundin.<br>Rolf Wiklund på Arbetsmiljöinspektionen i Luleå kommer också att gå vidare efter sin inspektion.<br> ? De har två maskiner som de skär och klipper däcken med. Den ena är gammal och den har en del brister om man ser till våra säkerhetsföreskrifter. Den andra maskinen har de konstruerat själva och den saknar C-märkning. Allt som vi tar in i Sverige måste vara C-märkt, säger Wiklund.<br>Han överlämnar nu fallet till huvudkontoret i Solna där det finns expertis på hur såna här frågor ska hanteras.<br> ? Det finns möjlighet för dem att skaffa C-märkning här. Men vi måste avvakta till nästa vecka med att göra något. Till vidare får arbetet fortsätta, säger Wiklund.<br>Ulf Håkansson är driftansvarig på Ragnsells för återvinning av däck i hela landet. Han sitter i Göteborg.<br>Inte första gången<br>Ragnsells i Luleå hade ingen aning om letternas existens.<br>Håkansson berättar att det inte är första gången företaget anlitar utländska entreprenörer på tippen i Sunderbyn.<br> ? Vi har haft engelsmän, norrmän och belgare där utan att någon sagt något. Men så fort det kommer folk från öst så blir ni som galna där uppe, säger han.<br>Det lettiska företaget som nu anlitats kan utgöra lösningen på ett gammalt problem, enligt Håkansson.<br> ? Innan däcken återvinns måste de största däcken först bearbetas, de är för stora för att återvinnas som de är. Därför ska de klippas sönder i små bitar. Men det finns ett stort problem i hela världen, det finns inga bra maskiner för de stora däcken, säger han.<br>Den masken som saknar C-märkning och därmed inte får användas i Sverige är en maskin som enligt den lettiska firman ska klara just stora däck.<br> ? Det är första gången de testar maskinen, säger Håkansson.<br>Han vill inte avslöja vad Ragnsells betalar men hävdar att det lettiska företaget får betydligt mer per uppskuret däck än andra entreprenörer.<br> ? Det är svårt med stora däck men vi vill alla att de ska lyckas, säger han.<br>?Synd om letterna?<br>Ulf Håkansson har dock ingen vetskap om de lettiska arbetarnas villkor men har ändå liten förståelse för att myndigheterna blandar sig i entreprenaden.<br> ? Det är hopplöst med företag från öst. Blir det nu bråk runt detta så skickar jag hem dem. Mig bekommer det inte, men det är synd om letterna som jobbar och försöker göra något bra. Men våra ägare vill inte synas i såna här sammanhang, även om vi inte gjort några fel. De orkar inte med sånt, det är bara att skicka hem dem, säger han.<br>Stefan Lundin reagerar häftigt på uppgifterna om de andra utländska entreprenörerna som jobbar på däckupplaget vid Sunderbytippen.<br> ? Va, då är det ju ännu värre! Vi har aldrig fått veta något, säger han.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om