Tveksam beläggning trots ökning
Skärgårdstrafiken gick alldeles lysande i somras. Både den i kommunal och privat regi. Frågan är ändå om det inte finns för mycket båtar. -Att fylla den kapacitet som finns idag är en dröm, säger Seija Barsk, Laponia rederi.
medvind. Kungsholm och Laponia på väg ut till havs sommaren 2007.Foto: Andreas Wälitalo
Foto: Andreas Wälitalo
På Laponia räknar man nämligen antalet passagerare medan man på kommunen räknar antalet påstigningar. -Ja, vi räknar antalet påstigande, inte passagerare. Och så måste vi göra, så gör man i till exempel Stockholm, säger Göran Wallin och fortsätter:-Det kan finnas någon som har tagit sig till någon ö på egen hand men åker hem med oss. Eller stiger på en ö och åker till en annan, kliver av och sedan stiger på igen. Så samma person kan räknas både en och två gånger. Men bara vi räknar på samma sätt varje år så spelar det ju ingen roll. Förvånad över intressetVad som dock kan te sig lite problematiskt är båtarnas beläggning. Enligt Göran Wallin har båtarna länge varit fyllda, medan andra röster vittnar om halvtomma båtar som tuffar på ute i skärgården. Räknar man till de båtar som finns tillgängliga, privata som kommunala, finns det nämligen plats för över 500 personer flera gånger om dagen. Speciellt sedan M/S Kungsholm som tar nästan 200 passagerare, sattes in inför den gångna säsongen. - Enligt vår uppfattning finns det lite för mycket båtar. Så många platser som kommunen kan erbjuda, så mycket skulle man aldrig klara av rent ekonomiskt i privat regi, utan stöd från kommunen, säger Seija Barsk och fortsätter:-Folket räcker helt enkelt inte till. Att fylla den kapacitet som finns idag är en dröm. Inte heller Laponia fyller alla sina platser. -Nej, när det gäller dagsturerna är inte vi heller alltid fullbokade, säger Seija Barsk.Så trots att båtarna i kommunens regi visar på en ökning av antalet påstigningar, är frågan om det finns för mycket båtar fortfarande befogad.-Jag tycker inte att det är för mycket båtar, tvärtom. Inte när vi ökar varje år. Men visst kan jag vara lite förvånad över det stora intresset, att det gått så bra, säger Göran Wallin. Men vad kostar det då kommunen att bedriva skärgårdstrafik? -Det kostar oss ungefär 1.083.000 kronor per säsong, säger Göran Wallin.Då har man inför den gångna säsongen ändrat i avtalet med en del av redarna. Avtalet gick nämligen ut 2006 men förlängdes enligt en klausul med ytterligare ett år. Vid denna förlängning omförhandlade man dock och redarna ersattes med ett lägre belopp från kommunen men fick i stället behålla samtliga biljettintäkter. Något som inte påverkade kommunen nämnvärt enligt Göran Wallin. Ny upphandling
Inför denna säsong görs en ny upphandling som väntas bli klar om några veckor. Vilka nyheter vi har att se fram emot är dock ännu oklart. Men Göran Wallin tror i alla fall inte på en minskning av skärgårdstrafiken.-Nej, inte när det går så här bra. Däremot har vi sett att allt fler väljer att lägga sin ledighet i skärgården senare och därför kan turlistan komma att förskjutas lite. Men ingenting är som sagt klart. Och även Laponia har börjat tänka på kommande säsong. -Senast i februari ska den nya turlistan finnas ute men redan nu har vi fått in de första bokningarna, säger Seija Barsk.
Luleå kommun har avtal med Josefssons Rederi och Condor Shipping.Via Josefssons Rederi bedrivs passagerartrafik med M/S Stella Marina till och från Klubbviken. Stella Marina tar 100 passagerare.Via Condor Shipping bedrivs passagerartrafik med M/S Ronja och den större M/S Kungsholm, som trafikerar en mängd olika öar i Luleå skärgård. Ronja tar drygt 60 passagerare och Kungsholm 190. Dessutom har kommunen avtal med Condor Shippings lite mindre M/S Gajecha som trafikerar Luleå skärgård under för- och eftersäsongen. Gajecha tar 12 passagerare. På den privata sidan finns bland annat M/S Favourite och M/S Laponia som tar 60 respektive 125 passagerare. Totalt finns alltså tillgång till över 500 platser fler gånger om dagen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!