Två Norrlandståg blir kvar

De två Norrlandståg som blir kvar i trafik består åtminstone över 2005, bedömer Connex. Enligt tågentreprenören är det inte aktuellt att dra in ytterligare tåg än det som nu försvinner.
? Jag uppfattar att vi och Rikstrafiken ser likadant på det, Gunnar Wulff, chef vid Connex Norrlandståg.

LULEÅ2005-01-08 06:30
Tågtrafiken i Norrland består av ett Göteborgståg samt två Stockholmståg som alla når Norrbotten.<br>Som ett resultat av att Rikstrafiken behöver minska sina kostnader och under längre tid överlagt med entreprenören Connex om hur det kan ske dras i dagarna ett tåg in. Det sker genom att Göteborgståget går ihop med ett av Stockholmstågen.<br>Samtidigt slopar Connex att gå in i Hudiksvall, Söderhamn och Sundsvall utan går den gamla sträckningen i inlandet. Det krymper också tiden för resorna.<br> ? Ett tåg avgår en halvtimme senare från Stockholm men framför allt blir det lättare att passa tiderna. Det är ju enkelspår som vi tidigare kört efter och det har varit besvärligt, säger Gunnar Wulff.<br>Blir kvar 2005<br>Resultatet av de överläggningar med Rikstrafiken som hållits i dagarna rapporterade Kuriren om i går. Då framförde Rikstrafikens ledning att risken minskat för att ytterligare tågtrafik ska försvinna.<br>Gunnar Wulff uppger nu att under åtminstone 2005 lär de tåg som blir kvar i trafik fortsätta att gå. Det finns flera skäl till att inte gå längre med indragningarna och därmed tvingas göra ändringar kring trafiken, anser han. Ett är att det är omständligt att ändra ännu en gång.<br> ? Det är långa ledtider och vi är inte ensamma på spåret, säger Gunnar Wulff.<br>Påverkar länstrafikbussarna<br>Förutom Banverket och godstrafik finns väntande länstrafikbussar att ta hänsyn till. Dras ett tåg in måste verkningarna i andra led stå klara och kunna överbryggas.<br> ? Det är heller inte riktigt att ändra när man inte vet verkningarna av den första ändringen, säger Gunnar Wulff. Han säger sig ha uppfattat att Rikstrafiken tycker likadant i den här frågan.<br>Från personalen finns ett krav på minst oförändrad trafik mot vad som råder, alltså att även det tåg som dras in i dagarna blir kvar.<br>Modernare vagnar<br> ? Och skulle man dra in ytterligare tåg är trafiken på Norrland död, säger Ulf Andersson, tidigare fackföreträdare för Seko-medlemmar. Han tycker dessutom att det är kortsiktigt att ändra sträckning och slopa städerna vid kusten.<br> ? Man hade ju börjat hitta en marknad på Sundsvall, säger Ulf Andersson.<br>Connex har länge haft kravet över sig att ordna nya vagnar. Så långt sträcker sig Gunnar Wulff att han kan lova modernare vagnar på Malmbanan. Då till 1980-talsvagnar. Däremot kan det ta tid.<br>Nyare vagnar på övriga sträckningen kan han inte lova, däremot ska de som finns fräschas upp.<br> ? De vagnar vi har är inte sämre än de SJ har.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om