Branschen omringas av regler. Ändå talar facket om fusk.
– Av vad vi kan se fuskas det systematiskt från många chaufförer och åkerier. Särskilt fjärrtrafiken har en väldig tidspress. För att få det att gå ihop bryter man mot hastighetsregler och tidsregler. Du kan ta det lugnt, men chaufförer som gör det kan få höra "håll tiderna eller så har du inget jobb", beskriver Robert Savela, ordförande i Transportarbetareförbundets Norrbottensavdelning.
Dubblar
Färdskrivaren berättar om körtid, uppehåll och hastighet.
Jan Lundmark, trafikpolisen,berättar om tidsfusk där en chaufför ersätter en annan, enligt färdskrivaren. När polisen stoppar fordonet visar det sig att samma chaufför kört hela tiden. Lundmark berättar också om magnetsystem som får färdskrivare att stå stilla trots att chauffören kör vidare.
Det fuskas bland svenskar och utifrån kommande. De mer avancerade tidsfusken påträffas i utländska bilar, lyder Jan Lundmarks bild.
Cabotage
EU:s cabotageregler, som de kallas, infördes med motiveringen att undvika tomkörningar. När en transport över gränserna anlänt till mottagaren i Sverige tillåts fordonet bli kvar och utföra högst tre inrikeskörningar på en vecka.
Vid Lunds universitet kontrollerades hur reglerna efterlevs. Lastbilschaufförer rapporterade via en mobilapplikation in registreringsnummer på utländska lastbilar de sett och via GPS följde forskarna deras framfart.
För jämnan
Det påträffades 2.202 utländska lastbilar som, trots reglerna, inte lämnade landet.
– Misstanken är att de bryter mot reglerna, det går inte bevisa med annat än att göra husrannsakan och titta på deras papper. EU:s målsättning är att släppa det här fritt. Det ger ökade koldioxidutsläpp eftersom de använder andra bilar och eftersom priset på transporter sänks så att järnvägstransporter flyttas till landsväg, säger transportforskaren Henrik Sternberg, Lunds universitet.
Transportgruppens vd Peter Jeppsson säger att branschen främst vill att svenska åkare inte missgynnas i konkurrensen. Fuskar en del missgynnas övriga. I vissa länder låses fordonen fast till dess åkeriet betalat böterna. En bra lösning.
Cabotage, trafiken som nu är begränsad, blir fri med tiden, hävdar Jeppsson.
– Vi säger inget särskilt om det, annat än att vi måste förhålla oss till det.