Turkiet tar Luleåjobb

Produktion från Ferruform läggs ut till Turkiet och Frankrike. Anläggningen i Luleå ska tillverka färre produkter, men fler av varje. I slutändan ska Luleåföretaget vara lika stort som idag.

DEL AV TYSKLAND. Huvudfrågan detta år är om Volkswagen blir helägare av Scania, inklusive fabriken i Luleå.

DEL AV TYSKLAND. Huvudfrågan detta år är om Volkswagen blir helägare av Scania, inklusive fabriken i Luleå.

Foto: Roland Lundström

Luleå2014-05-08 07:00

Det här är framtidsbilden av Scanias dotterbolag i Luleå.

Annars är det varken Turkiet eller Frankrike som är det stora ämnet för Ferruform, utan Tyskland. Frågan är alltjämt om delägaren Volkswagen (VW) helt tar över Scania.

Det erbjudande VW riktat till Scanias ägare har nobbats av vissa ägare och accepterats av andra och den tyska fordonstillverkaren har förlängt erbjudandet i hopp om att komma över 90 procent av ägandet, riktmärket för totalt bolagsstyre.

Ferruforms vd Johan Balck passar på frågan hur ett tyskägt Scania påverkar Ferruform.

– Vi har bara ett uppdrag och det är att oavsett ägare leverera komponenter till fordon, jag kan inte spekulera i om det här är vare sig positivt eller negativt.

Senaste åren har ledningsgruppen i Ferruform nästan helt bytts ut. Johan Balck, med kort tid i företaget, slutar i mitten av juni för att bli vd i Northland resources.

– Jag älskar utmaningar.

Hans ersättare i Ferruform Jan Trolleberg, hämtad från Scania i S:t Petersburg, börjar under sommaren.

Scania hade innan finanskrisen riktmärket att öka produktionen mycket kraftigt. Nu talas om en volymökning från 80.000-90.000 till 120.000-130.000 fordon per år.

Den interna underleverantören Ferruform hade börjat förbereda sig för volymökningen. Strategin ligger fast, enligt Johan Balck.

– De närmaste åren kommer vi att investera 60-70 miljoner kronor per år, i flera år.

Bland annat ska hela svetsutrustningen för bakaxlar bytas ut. Ferruform möblerar om rejält i flera delar av fabriken. Det blir däremot ingen utbyggnad utan inhyrningen av grannfastigheten KF-lagret har förnyats.

Bolaget har tillverkat en rad produkter. Framöver gäller i huvudsak tre; sidobalkar, tvärbalkar och bakaxelbryggor.

– Vi kommer samtidigt att ha mycket större volym än idag, säger Johan Balck.

Effektiviteten har ökat och ska fortsätta göra det. Skiftgången ska ändras, fler får treskift.

Johan Balck målar upp en produktion som från 2016-2017 eller senare är konstant i Luleå. Vid behov tas bemanningsföretaget Randstad in.

Viss volym av sidobalk ska tillverkas i en anläggning som Gestamp har i Frankrike.

EGE i Turkiet ska tillverka viss andel av bakaxelbryggorna.

– På det här sättet kommer vi att ha stor flexibilitet och kunna ta svängningar, plus att vi har en toppkapacitet, säger Johan Balck.

Ferruform i Luleå

Flera hundra

Tillverkar komponenter, delar, som skickas till flera fordonsfabriker hos Scania, för slutmontering.

Företaget har 500 anställda. Därtill finns 100 i servicebolaget Dynamate.

För närvarande finns dessutom ett 60-tal från bemanningsföretaget Randstad.

Ferruform redovisar en förlust för 2013 på 56 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om