Turistbranschen ökar i Luleå

Nu startar sommarens turistsäsong i Luleå. Nyanställda turistguider genomgår en sista gnuggning. Över 30.000 besökare från olika länder väntas besöka de två turistbyråerna.

Foto:

LULEÅ2008-06-04 06:00
Bland årets nyheter för turister (och för Luleåborna själva) finns guidade turer på en av isbrytarna en gång i veckan, båtturer även kvällstid under helgerna från Klubbviken samt en vikingahelg på Hägnan i början av augusti.Det fullständiga programmet finns nu på www.pulsilulea.se. Det berättade Elisabeth Ennefors, chef för Visit Luleå, vid en presskonferens i Karlsvik på tisdagen.Hon var stolt över utvecklingen i Luleå.- Vi har just fått resultatet från 2007. Luleås besöksnäring omsatte 687 miljoner kronor. Det enligt en undersökning som heter Turistekonomisk modell, TEM-undersökning. En fantastisk siffra, menade Elisabeth Ennefors.Fem kryssningsfartyg
Just nu kommer stora konferenser till Luleå och fem kryssningsfartyg väntas i sommar. Kryssningsfartygen kommer från USA, England och Tyskland med start 23 juni. Till nästa sommar är hittills sju fartyg bokade.Dragplåster för turister är också restauranger och shopping. I Luleå finns över 100 restauranger och matställen samt ett en mil långt shoppingstråk, från centrum över Notviken till Storheden. Världsarvet Gammelstads kyrkby fortsätter att dra folk från alla världens hörn. Guidningar sker på olika språk. Där blir det en del nya verksamheter med konstnärer och hantverkare. På området Hägnan i närheten är det ett fullspäckat program med spelmansstämma, internationella dagar och medeltidsdagar. Även i skärgården ökar besökarantalet. Sommaren 2007 ökade antalet övernattningar i gästhamnarna med 17 procent. Det var mest i Sverige. Aktiviteter i Luleå skärgård är bland annat konstutställningar på Brändöskär och Junkön, musikkvällar i Jopikgården på Hindersön och dans i Klubbviken.Trådlöst internet
Norrmännen har sitt favoritställe i Luleå. Det är First Camp (före detta Arcuscampingen) som har rustat servicehus och byggt en konferens- och festlokal. Uteserveringen ska få tak. Det blir trådlöst internet över hela campingen och stugbyn. Aktiviteter ordnas med trubadurer, trollkarl, familjetävlingar, korpengympa och linedance. För barnen blir det minidisco och småstjärnorna.- 98 procent av våra gäster kommer från Norge, berättade platschefen Carla Peruzzarro. Den 15 juli blir det en glasskamp. Även Luleåbor är naturligtvis välkomna hit. Här finns mycket att göra!Visit Luleå har aktivt marknadsfört Luleå inför sommarsäsongen på olika sätt. Marknadsföringen har främst riktat sig mot när- och regionala marknaden. För den nordnorska marknaden har ett gemensamt magasin producerats tillsammans med Boden.Annonsering i tidningar och på webben har skett i Nordnorge, norra Finland, Norrbotten och Västerbotten. I norra Finland har det varit radioreklam.Och turisterna har möjlighet att köpa veckokort för bilparkering för 20 kronor på turistbyråerna. - Välkomna till Luleå, hälsar turistguiderna Lisa Brusewitz, Mona Mannberg, Sofia Rutbäck, Petra Bercher och Joakim Nilsson, som räknar med en intensiv sommar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om