Turist-Luleå på stark frammarsch

Turistbranschen i Luleå visar enbart glada miner över gångna sommaren. Alla sektorer ligger på plus. Och Stella Marina kan ha gjort bästa säsongen någonsin.

LULEÅ2005-09-12 13:41
Bilden som gavs på måndagens presskonferens var entydig: Det har gått som smort för turismen i Luleå under sommaren 2005. <BR>?Turistbyrån i centrala Luleå noterade en ökning av antalet besökande med 42 procent jämfört med juni-juli-augusti 2004. Svenska besökare står för ökningen. Några stora evenemang och möjligen Luleås goda prestationer i solligan är två förklaringar till framgången. <BR>?Peter Olofsson på Quality Hotel redovisade plus 20 procent i antalet gäster. Många bussgrupper på väg till Nordnorge och norska turister bidrog till den positiva trenden. <BR>? Stella Marina fraktade under sommaren 10.000 passagerare till Klubbviken. Troligen är detta den bästa noteringen någonsin och den görs utan att vädret varit bättre än tidigare år. <BR>Göran Wallins, Luleå kommuns avdelning Skärgård/Friluftsliv, personliga teori är att nye entreprenörens kvalité och serviceanda lockat växande antal skaror till Klubbviken. <BR>? M/S Ronja var i princip fullbelagd hela sommaren. Kollegan Laponias resultat tros öka med 18 procent under säsongen. Dessutom visar testprojektet med ö-trafik för fastboende mycket goda resultat. <BR>? För shoppingturismen finns ännu inga siffror, men butiksägarna säger sig nöjda med sommaren. <BR>Enda negativa verkar vara att Luleåbornas fritidsbåtar synts mindre på fjärdarna i år. <BR>? Kanske beroende på bränslepriserna, säger Kalle Söderholm, M/S Laponia, som under sina turer noterat den mindre trafiken. <BR>Ove Danielsson, ordförande för organisationen Visit Luleå, ville gärna tro att Visit Luleås korta existens sedan 1 november bidragit till framgångarna för turist-Luleå. <BR>? Det här är första säsongen vi jobbat ihop. Vi har gått ut med gemensamma marknadsföringsaktiviteter i Sverige, Norge och även andra länder. Vi är övertygade om att detta har gett mycket god effekt. Bland annat genomfördes en större offensiv i Nordnorge med rejäla annonskampanjer för att locka norskarna till Luleå.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om