Turismexpert gav goda råd

Sol dygnet runt.
Vintermörker.
Något för besöksnäringen att satsa på, ansåg prisade professorn i turism, Jafar Jafari, USA. Han besökte Luleå tekniska universitet på måndagen.

LULEÅ2007-03-06 06:00
Centrum för turism och upplevelseproduktion, CTU, vid Luleå tekniska universitet, ordnade på måndagen två seminarier med fokus på ämnet turism.
Ett världsnamn från USA, professor Jafar Jafari från University of Wisconsin, medverkade. Han är dessutom chefredaktör för Annals of Tourism Research, en turismvetenskaplig årsbok. 2005 fick Jafar Jafari världsturismorganisationens pris för sina insatser.
Han jämförde storstadsturism med "perifer" turism. Sistnämnda del är vad vi sysslar med i Norrbotten.
- Storstadsturismen är väl utvecklad och populär. Människor från perifera delar har åker till storstäderna och turistar.

Besöksnäringen ger jobb
Omvända förfarandet är mindre utvecklat. Storstadsmänniskorna som åker till perifera delarna av ett land.
- Detta kan tillföra pengar, ge arbetstillfällen till regionen och stabilisera befolkningsutvecklingen. Men vi måste utveckla den delen av turismen.
Massturism á lá Mallorca. Eller mer exklusiv turism för mindre grupper? frågade sig Jafar Jafari. Där har norrbottnisk turism redan valt väg. Några luftbroar med turister till länet kommer knappast att genomföras, konstaterades på den presskonferens som hölls.
En turist i storstaden vill uppleva mycket på kort tid. Den perifera turisten har andra mål.
- Den besökaren ska stänga av sina motorer, sakta ner. Där måste vi hjälpa människorna med det, lära dem att andas den friska luften och hjälpa dem att skapa sina egna upplevelser.
- I stadens massturism vill vi inte ha aktiva turisterna. Det får bara turistindustrin att gå långsammare och här vill man bara ha nästa grupp, nästa grupp och nästa grupp igen.
JafarJafari har inte i detalj studerat turismen i norra delarna av Norge, Sverige och Finland.
- Jag har varit i alla tre länderna och sett likheter och stora möjligheter till utveckling. Årstiderna begränsar, men många destinationer, som Mallorca, har på olika sätt kommit runt detta. För er här skulle universiteten kunna vara innovativa på området. Ni har redan ishotellskonceptet och en isbar i Stockholm, innovationer som fungerat i åratal och som ger pengar.

Långa dagar, långa nätter
Professor Jafari sade sig älska våra långa dagar under sommarhalvåret och de långa nätterna under vintern.
- Men jag vet inte riktigt vad ni har gjort med dessa som produkter, sade han och berättade om ett besök i Finland i juli med midnattssol.
- Det var underbart. Uppskattar ni detta själva? Har ni sålt det som en turistprodukt? Den upplevelseprodukten borde kunna paketeras och säljas.
JafarJafari ansåg med glimten i ögat att långa vinternätter i Lappland kunde vara en god turistprodukt i vissa speciella sammanhang.
- Ja, för smekmånader. Där är ju nätterna viktigare än dagarna, småskrattade han.
fakta / CTU
Centrum för turism och upplevelseproduktion, CTU, vid Luleå tekniska universitet har som mål att 2010 vara en erkänd arena på internationella planet gällande samverkan, forskning och utbildning. Syftet är att utveckla turism och upplevelseproduktion på regionala, nationella och internationella planet. Bakgrunden är att turism och upplevelseindustri anses vara en stark tillväxtfaktor i världen och inte minst i Norrbotten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om