Turismen utvecklas

Turismen i Boden växer. En anledning är det EU-stödda projektet Boden Turism.
? Vi har fått företagare att gå samman tillsammans med kommunen och andra intressenter.
Det säger Elisabeth Ennefors på Boden Turism.

LULEÅ2003-06-05 06:30
Hur ska vi utveckla Boden som turiststad? Den tanken uttalade de styrande i Boden för ett par år sedan. Tankarna formade sig till ett projekt där kommunen gick samman med företagare och föreningar. På onsdagen presenterade Elisabeth Ennefors Boden Turism i samband med att EU:s Mål-1-pengar delades ut.<br>&nbsp;? Tidigare var företagarna tveksamma till att samarbeta men nu har de insett att de tjänar på det. <br>Upplevelseindustri<br>Boden Turism satsar på det som kallas upplevelseindustri. Bland annat anordnades Christmas Train, Jultåg, i vintras. Då fick man besök av 300 norrmän som stannade två dagar i staden.<br>&nbsp;? Norrmännen handlade och åt och det gav pengar till stadens företagare. Och så fyllde de hotell under en tid när de normalt står tomma.<br>Elisabeth Ennefors berättar också om hur några turistföretag samarbetar med varandra så att turisterna kan köpa en slags upplevelsepaket.<br>Ökade omsättning<br>Ennefors redovisade också statistik som visar att turistbranschen i Boden ökade sin omsättning under de senaste tre åren från 107 till 129 miljoner kronor. Antalet sysselsatta i turistbranschen har också ökat från 103 till 115.<br>På presskonferensen på länsstyrelsen presenterades ett annat EU-projekt: Ostens Hus i Burträsk. Det var Sören Lundström som berättade om projektet som fick EU-bidrag för att bygga upp ett hus och en verksamhet till en kostnad av knappt 19 miljoner kronor.<br>&nbsp;? Vi har ett ostmuseum där besökarna kan få se hur Västerbottenosten tillverkas. Dessutom har vi ett eget litet ysteri där besökarna kan få tillverka sin egen ost.<br>Tillfälliga utställningar<br>I Ostens Hus finns också lokaler för tillfälliga utställningar. Just nu har man en utställning med 200 råttfällor som ägs av en man i Hedemora.<br>&nbsp;? Vi har bara funnits i något år men har 15 heltidsanställda. Och nu har vi tagit över gästgiveriet. Och så har vi en anställd som gör presentförpackningar åt Norrmejerier. Vi räknar med att utveckla verksamheten ännu mer, säger Sören Lundström.<br>Landshövding Kari Marklund hade valt ut de två företagen som exempel på lyckade satsningar av EU-pengar. Och länsstyrelsens Ulrika Åström instämmer.<br>&nbsp;? Det sägs att besöksnäringen är den som kommer att växa i länet. Boden och Kiruna är två goda exempel på hur besöksnäringen kan utvecklas. Men det finns mycket att göra. Bland annat måste verksamheterna kvalitetssäkras för att klara konkurrensen.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!