Turismen en framtidsbransch

Turismen är vår nya basnäring.
Gästerna blir fler och fler, omsättningen ökar kraftigt och det skapas massor med nya jobb varje år.

Luleå2013-06-04 06:03

I dagarna två är turistfolk som är knuta till Swedish Lapland Tourism samlade i Luleå för att lära sig mer om hur den tyska resemarknaden fungerar. Vad vill tyskarna som kommer hit uppleva? Hur är tyskarna som personer? Utanför Norden är det just Tyskland och England som är de stora marknaderna för turistentreprenörerna i norra Sverige.

837 miljarder euro

Besöksnäringen växer så det knakar och är den näring som växer snabbast i hela världen. Under 2012 var den globala tillväxten fyra procent och totalt omsattes helas 837 miljarder euro. Fram till 2030 spår man en ökning på tre procent varje år.

Annika Fredriksson, vd för Swedish Lapland, ser ljust på framtiden för turistnäringen, inte minst i den nordligaste delen av landet.

– Under 2012 ökade vi antalet gästnätter med tre procent till totalt 2,5 miljoner. Vi har dessutom vår egen konjunktur här uppe och i hela riket var ökningen noll procent, berättar hon.

3.560 årsverken

Enligt Swedish Laplands egna beräknar så skapade turismen i regionen totalt 3.560 årsverken under 2012. Omsättningen stannade på 5,6 miljarder, en ökning på 12,5 procent bara sedan 2011.

– Målet är en omsättning på 8,2 miljarder till 2020. Besöksnäringen bidrog också med 500 miljoner i regionala skatteintäkter under 2012. Så då man ställer en gruva mot besöksnäringen måste vi visa att vi kan leverera något tillbaka, säger Annika Fredriksson och påpekar att det inte är många branscher som kan visa upp samma siffror som turistnäringen.

Otroligt gynnsamt

Hon beskriver läget som otroligt gynnsamt, men poängterar samtidigt att turisterna inte kommer hit av sig själv.

– Vi lever i en unik subarktisk miljö. Tack vara Golfströmmen så har vi inte så kalla vintrar och varma somrar med midnattssol. Men vi måste bli bättre på att tala om att vi finns, påpekar hon.

De tyska turister hon i första hand tänker på är inte de som kommer med husbil eller buss och åker runt några dagar, även om de också är viktiga. Målgruppen är de i övre medelåldern som i första hand är intresserad av natur och kultur. Deras besök är i snitt sju-åtta dagar och de gör av med 1.500-2.000 kronor per person och dag.

– Turister som kommer hit året runt, men mestadels på vintern, berättar hon.

Swedish Lapland Tourism är den regionala besöksorganisationen för Sveriges nordligaste destination Swedish Lapland. Organisationen företräder cirka 550 medlemmar/entreprenörer i Norrbottens län samt i Skellefteå kommun.

Under 2011-2013 finansieras verksamheten delvis av EU:s strukturfonder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!