Turism på plus i länet

Turistbranschen i Luleå visar enbart glada miner över gångna sommaren.
Alla sektorer ligger på plus.
Och Stella Marina kan ha gjort bästa säsongen någonsin.

LULEÅ2005-09-13 06:30
Bilden som gavs på måndagens presskonferens var entydig:<br>Det har gått som smort för turismen i Luleå under sommaren 2005.<br> Turistbyrån i centrala Luleå noterar en ökning av antalet besökande med 42 procent jämfört med juni-juli-augusti 2004. Svenska besökare står för ökningen. Några stora evenemang och möjligen Luleås goda prestationer i solligan är två förklaringar till framgången.<br> Peter Olofsson på Quality Hotel redovisade plus 20 procent i antalet gäster. Många bussgrupper från övriga Europa på väg till Nordnorge och norsk turistström bidrog till den positiva trenden.<br> Stella Marina fraktade under sommaren 10.000 passagerare till Klubbviken. Troligen är detta den bästa noteringen någonsin och den görs utan att vädret varit bättre än tidigare år. Göran Wallin på Luleå kommuns avdelning Skärgård/Friluftsliv, har en personlig teori om att nye entreprenörens kvalité och serviceanda lockat växande antal skaror till Klubbviken.<br> M/S Ronja var i princip fullbelagd hela sommaren. Kollegan Laponias resultat tros öka med 18 procent under säsongen. Dessutom visar testprojektet med ö-trafik för fastboende mycket goda resultat.<br> För shoppingturismen finns ännu inga siffror, men butiks-ägarna säger sig vara nöjda med sommaren.<br>Göran Wallin berättade också att stugorna på Kluntarna, Småskär och Brändöskär haft fullt manskap under sommaren.<br>&nbsp;? Vi införde ett nytt system för avbokning, vilket har medfört ännu bättre beläggning. Glädjande är också fler bokningar under lågsäsong, före 15 juni och efter 15 augusti. Även för vintern ser vi fler bokningar.<br>Enda negativa verkar vara att Luleåbornas fritidsbåtar synts mindre på fjärdarna i år.<br>&nbsp;? Kanske beroende på bränslepriserna, säger Kalle Söderholm, M/S Laponia, som under sina turer noterat den mindre trafiken.<br>Första säsongen ihop<br>Ove Danielsson, ordförande för organisationen Visit Luleå, ville gärna tro att Visit Luleås korta existens sedan 1 november bidragit till framgångarna för turist-Luleå.<br>&nbsp;? Det här är första säsongen vi jobbat ihop. Vi har gått ut med gemensamma marknadsföringsaktiviteter i Sverige, Norge och andra länder och är övertygade om att detta har fått mycket god effekt.<br>Bland annat genomfördes en större offensiv i Nordnorge med rejäla annonskampanjer för att locka norskarna till Luleå.<br>Det var alltså bara glada miner vid presskonferensen. Frågan är om minerna är lika glada när Ikea öppnat i Haparanda.<br>Hur påverkas turistströmmarna då?<br>&nbsp;? Turisterna kommer ofta via Luleå så någon natt kommer att spilla över hit också, ansåg Ove Danielsson. Drabbas negativt? Nja, vi kan inte drabbas av något vi inte haft.<br>Kommer länsborna som åker till Storheden att hamna i Haparanda i stället?<br>&nbsp;? Jo, en del kommer kanske att försvinna dit. Men största effekten blir nog att Haparanda tar de norrbottningar som åkt till Sundsvall.<br>Fakta/ TURISM I LÄNET<br>Under åren 2002?2004 ökade turisbranschens omsättning i Luleå från 558 miljoner kronor till 619 miljoner, ett snäpp uppåt med elva procent. <br>Antalet årsanställda steg från 544 till 584 personer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om