Tunga fordon får underkänt

MC-ägaren i Norrbotten tar väl hand om sitt fordon men det är sämre ställt i åkerinäringen. Både tunga fordon (43 procent) och släp (53 procent) drabbas av ombesiktning.
- Jag är lite förvånad över siffrorna men jag skulle tro att det ofta handlar om ojämn bromsverkan mellan axlarna, säger Erik Bäckström, regionansvarig vid Sveriges åkeriföretag.

LULEÅ2007-01-31 06:00
<P>Bilprovningens årliga statistik visar att fyra av fem norrbottniska motorcyklar klarade fjolårets besiktning utan anmärkning. Med beröm godkänt, alltså. Däremot verkar det vara illa ställt med underhållet av fordonsparken i åkerinäringen. Något annat sätt att tolka 2006 års statistik från Bilprovningen finns inte.<BR><BR><SPAN class=mr>Förvånas över siffrorna<BR></SPAN>Värst är situationen när det gäller tunga släpvagnar. Mer än varannan, 53 procent, av länets släp drabbades av ombesiktning under fjolåret, två procentenheter över riksgenomsnittet. <BR>- Jag skulle tro att det handlar om problem med bromsarna, att verkan på de olika axlarna är olika. Den ökade saltanvändningen på de norrbottniska vägarna kan påverka bromsarna, säger Erik Bäckström. Han är förvånad över att siffrorna när det gäller ombesiktning av tunga fordon snarare ökat än minskat de senaste åren. För Norrbottens del var det 37 procent av lastbilarna som ombesiktades 2003, 38 procent 2004 och 41 procent 2005. En utveckling som borde oroa åkerinäringen. <BR>- Det är svårt att sätta tummen på vad det beror på men det kan ha att göra med att fordonen rullar mer när det är goda tider, menar han. Bäckström tycker att siffrorna för länets del borde vara bättre, speciellt med tanke på att åkarna investerat stora summor i nya fordon på senare år. Dessutom har branschen satsat på en kampanj med extra bromskontroller mellan besiktningarna. <BR>- Det är förstås inte bra med sådana här siffror men man ska också komma ihåg att bilarna inte saknar bromsar och att allmänheten inte behöver känna någon oro, säger Bäckström.<BR><BR><SPAN class=mr>Bussägarna på rätt väg<BR></SPAN>Rakt motsatt utveckling finner man in bussbranschen. Här verkar de norrbottniska bussägarna vara på rätt väg. Andelen underkända fordon minskar successivt. 2003 fick 38 procent åka på efterkontroll medan siffran för 2006 är nere i 34 procent. - Det verkar som om länets bussägare är måna om att sköta sina fordon, säger Anders Åström, ordförande för Norrbottens bussbranschförening. Totalt besiktades 4 miljoner fordon under 2006 3,2 miljoner. Av dessa var 3,2 miljoner personbilar. Som vanligt visar statistiken från Bilprovningen att de norrbottniska personbilarna är bäst i landet. Bara 24 procent fick åka tillbaka på efterkontroll medan snittet för riket är 32 procent. Norrbotten ligger bra till även när det gäller andra fordonskategorier, i alla fall om man jämför med riksgenomsnittet. En starkt bidragande orsak är förstås den begränsade användningen av salt på vägarna i länet.</P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!