Tummelisa snart klar för start

Liten som en tumme?Nja, en bredd på 3,9 meter och en vikt på 30 kilo är vad Tummelisa snart bär med sig upp i det blåI slutet av sommaren väntar premiärturen för modellflygplanet byggt i skala 1:2.- Det är nostalgi att se, säger ägaren och tillverkaren Jörgen Balkefors.

TUMMELISAS PILOT LISA. Jörgen Balkefors sambo Margot Åström har sytt läderklädseln och mössan till Tummelisas pilot Lisa.

TUMMELISAS PILOT LISA. Jörgen Balkefors sambo Margot Åström har sytt läderklädseln och mössan till Tummelisas pilot Lisa.

Foto: Ida Axelsson

LULEÅ2008-06-24 06:00
Att Jörgen Balkefors säger att han ska gå ut till sin älskarinna i garaget bekymrar inte sambon Margot Åström. Älskarinnan i garaget utgörs nämligen av ett modellflygplan vid namn Tummelisa. För ett och ett halvt år sedan fanns hon bara på papper i form av en ritning. Nu har hon vuxit till en ståtlig flygmaskin som mäter 3,9 meter mellan vingspetsarna, och som i slutet av sommaren är tänkt att ta sin första tur uppe i det blå. - Det är en njutning att se det man gjort i luften, det är ju det som är motivationen, säger Jörgen Balkefors. Vad som händer om något går fel och den kraschar? - Ja, då går den sönder. Och hur det skulle kännas? - Det törs jag inte säga, då blir det så fula ord ... Men inte skulle jag bli glad i alla fall. Motor för 40.000 kronor
Tanken var att Tummelisa skulle stått startklar till modellflygklubben Jupiters 10-årsjubileum av Midnight sun fly-in, som drar igång på fredag på Knöppelåsen i Luleå. Renovering av villan på Hertsön och arbetet med det egna entreprenadföretaget har dock kommit emellan och försenat provflygningen. De två vingparen ska monteras fast, en tank ska på plats och tekniken ska kontrolleras. Sedan är det klart för start. Värdet av den 30 kilo tunga färdiga flygmaskinen har Jörgen Balkefors inte försökt sig på att räkna ut. Bara propellern kostade en tusenlapp, och motorn når upp i ett värde av 40.000 kronor. Ändå relativt billigt i Jörgen Balkefors ögon. - Jag tycker inte det går att värdera en sådan här ... Och vad kostar det inte att fiska och spela golf? säger han. Nostalgi att se
Den första riktiga versionen av flygplanet Ö1 Tummelisa byggdes i 30 exemplar mellan åren 1919 och 1932. Det enda kvarvarande originalet finns i dag på Malmens flygvapenmuseum i Linköping och det var där som han fick syn på den. Jörgen Balkefors fastnade direkt, kände att "den måste jag bygga". Sagt och gjort, i skala 1:2 började modellen växa fram. Jörgen Balkefors föredrar just större modeller och hade en stor dubbeldäckare sedan tidigare. - De flyger så enormt vackert, det är nostalgi att se. Han menar att de flyger som riktiga flyg och att motorljudet nästan blir identiskt som de riktiga planen. De små modellerna bara far och fladdrar, tycker han. - Men de här stora kommer ner som en fallande fjäder, sakta och majestätiskt. Tog flygcertifikat
Som liten grabb bodde Jörgen Balkefors i Söderhamn i närheten av Moheds segelflygklubb, där han spenderade många timmar med att titta på flygmaskiner. Flygintresset föddes med andra ord tidigt. - Far min köpte hem sådana där gummimotorer åt mig. Man hade ett strykjärn som motvikt, fäste en sytråd ut till en vinge och drog upp propellern. Så flög de runt, runt några varv tills gummibandet hade snurrat upp sig. Ett antal år senare, då han var runt 30 år, tog han flygcertifikat och fick själv ge sig upp i luften. I dag är han 60 år och det här blir första sommaren som han själv inte kommer flyga. - Jag har bott i luften i många år. Men det känns skönt att sluta nu. Jag har sett ner på mina medmänniskor så länge, nu kan jag se dem från rätt nivå istället, säger han och skrattar. Värsting på gång
Fascinationen för flygmaskiner tror han dock aldrig kommer slockna, även om det numera enbart blir flygning där han själv står och styr med fötterna stadigt på marken. - Nästa år kommer värstingen ut, som jag hållit på med i sex år. Den är något speciellt, säger Jörgen Balkefors lyriskt. Han vill inte riktigt prata om den ännu, men avslöjar att det handlar om en modell av en F4 Corsair UA1 som mäter 3,15 meter mellan vingarna. - En avancerad sak som jag aldrig törs flyga med. Jag har lagt ner alldeles för mycket jobb och pengar på den. Nästa sommar ska den stå färdig och när han fantiserar om premiärflygningen blir han ivrig. En öppningsbar hytt, där piloten kan skickas ut med en fallskärm. Kanske lite rökeffekter också. - Det leker i huvudet på en gammal gubbe, säger Jörgen Balkefors och skrattar. Någon drömmodell inför framtiden har han inte. Tidigare var ju drömmen Tummelisa, menar han, en dröm som snart gått i uppfyllelse. Vad det blir därefter visar sig. - Det kommer som en blixt från klar himmel, som med Tummelisa. Det bara slår mig då jag ser den; "Den måste jag bygga!"
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om