Tufft för skogs- och jordbrukare

Skogs- och jordbruket drabbas hårt i regeringens kommande klimatproposition.  Höjd dieselskatt med 40 öre, men dessutom minskad återbetalning av koldioxidskatt från 298 öre till 90 öre och "rabatten" på eldningsolja på cirka 2 kronor per liter försvinner också.

Foto:

Luleå2009-03-11 06:00
Mats Granberg, som driver jordbruksföretaget Granberg lantbruk AB, strax utanför Sjulnäs i Piteå, kommer om hans planer går i lås att vara länets största mjölkbonde vid årets slut med en besättning på 320 mjölkkor. Innehållet i regeringens klimatproposition var dock allt annat än en god nyhet för honom; höjd dieselskatt med totalt 40 öre från och med den 1 januari 2013, varav 20 öre från och med 1 januari 2011. Men också minskad återbetalning från staten av koldioxidskatt, från dagens 298 öre per liter till 90 öre fram till 2015 och en minskad "rabatt" på eldningsolja med cirka två kronor fram till 2015. Försämringarna sker successivt fram till och med 2015 då de blir permanenta. Redan på marginalen
- Jag har inte hunnit räkna på det, men redan nu är många av oss i branschen på marginalen och det här blir det ju inte bättre av. Jag gör av med cirka 30 kubikmeter diesel per år till mina maskiner och cirka 7-8 kubikmeter eldningsolja som främst används till spannmålstorken. Jag hörde en siffra om att kostnaderna totalt i skogs- och jordbruket kommer att öka med drygt en miljard. Mats Granberg fortsätter: - Redan nu importerar vi 50 procent av allt nötkött. Att vi får sämre villkor att konkurrera innebär att importen kommer att öka för det blir billigare. Men frågan är hur miljövänligt det köttet eller fläsket produceras? Jag kan inte producera mycket mer miljövänligt än vad jag gör i dag och frågan är om jag kan effektivisera så mycket mer. "Obegripligt"
Erik Apelqvist, sekreterare och verkställande tjänsteman på LRF Norrlandsgrupp, är mycket kritisk: - Det här förslaget är obegripligt. De som brukar skog och jord behöver sina maskiner. Vår näring har ändå jobbat mycket med att få ner användningen av växtnäring som fosfor och väte. Jag har i förslaget inte sett att vi kommer att kompenseras med något. Den lägre fordonsskatten för tunga lastbilar påverkar marginellt och det gäller ju bara timmerbilar för våra medlemmar. Det här slår undan benen på våra medlemmar och det är ett kontraproduktivt förslag. Det här innebär att lönsamheten, som redan är kärv, försämras, produktionen sjunker och investeringsviljan avtar. Lantbrukaren Mats Granberg tror dock att sista ordet ännu inte är sagt. - Det brukar ju bli förändringar innan det är färdigt. Jag tror också att det kan bli en del vapenskrammel... Att döma av LRF:s ordförande Lars-Göran Pettersson uttalande blir det så: - Det här är en krigsförklaring mot oss. En provokation. Vi kommer inte att stillatigande acceptera detta, säger Lars-Göran Pettersson till TT. En av många kritiska röster.

Dieselskatten höjs med 40 öre litern och nya miljöbilar befrias från fordonsskatt de fem första åren.

Det är några av förslagen i regeringens kommande klimatproposition.
För att få fler att köra miljövänliga bilar ska dagens miljöbilspremie ersättas med att miljöbilar befrias från fordonsskatt de fem första åren. Ändringen föreslås träda i kraft den 1 januari nästa år, men ska gälla bilar som tas i bruk från och med den 1 juli i år.

Skattebefrielsen ska gälla även bilar som köps av företag, till exempel förmånsbilar.

Bilar som släpper ut mer än 120 gram koldioxid per kilometer får höjd fordonsskatt, från 15 till 20 kronor för varje extra gram.

Energiskatten på diesel ska höjas med 20 öre litern från 1 januari 2011 och ytterligare 20 öre den 1 januari 2013. Fordonsskatten för tunga lastbilar och tunga bussar sänks som kompensation.

Regeringen föreslår också att nedsättningen av koldioxidskatten för energiintensiva företag ska fasas ut och att nedsättningen för uppvärmning inom jord-, skogs- och vattenbruk, samt industri som inte omfattas av handeln med utsläppsrätter, ska minska.

Dieselbilar (personbilar) får skattelättnader (fordonsskatten) medan bensindrivna bilar får dyrare skatt totalt sett, enligt Mats-Olof Hansson, kansliråd på finansdepartementet.

Höjning av dieselskatten uppvägs av sänkt fordonsskatt. Nettoutfallet beror på hur mycket man kör, men en körsträcka på runt 2.000 mil per år ger lägre skatt totalt sett jämfört med dagens regler, enligt Mats-Olof Hansson.

Bensindrivna bilar får motsatt effekt om det handlar om ett normalslukande fordon, runt 0,75 liter per mil eller mer.

– Äger man en sån bensinare får man en skattehöjning, säger Mats-Olof Hansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om