Tuffare tider för knallarna

Hemkokade marmeladgodisar, porslinsfigurer och t-shirts med tryck säljer sämre än på länge och knallehandeln ser ut att gå mot ett bottenår. Det konstaterar torghandlarnas riksorganisation en bit in på den hittills regniga sommaren.

LULEÅ2004-07-13 06:30
? Ner 70 procent, säger en av handlarna som i går slog upp sitt stånd på Storgatan i Luleå. <br>Försäljningen pågår lika hurtfriskt som marknadshandel oftast gör med säljsnack om mirakeltrasor och fiffiga universalinstrument. Men under ytan döljer sig en ordentlig försäljningsnedgång för många av handlarna på årets upplaga av Luleå marknad.<br> ? Det gäller att pressa priserna, säger halvtidsknallen Berit Berggren från Umeå och ser på sina porslinsfigurer med en suck.<br>Hon kan trösta sig med att det rengöringsmedel hon säljer fortfarande har strykande åtgång. Att just småtjafset, som hon kallar det, slutat sälja är en gåta.<br>Stormarknader konkurrerar<br>Ordföranden i Torg- och marknadshandlarnas ekonomiska riksförening, Rolf Samuelsson, gick nyligen ut i media och berättade om hur de senaste åren bjudit på kraftig nedgång för knallarna. Stormarknaderna, med sitt konkurrerande utbud av krafs och billiga kläder, nämns av Samuelsson som en tänkbar anledning till nedgången. En teori som delas av skohandlaren några meter bort från Berit.<br> ? Det märks vid försäljningen i små byar, som Pajala eller Älghult i Småland. Där finns en tradition att gå på marknad, året planeras efter marknaden snarare än nyår. I större städer finns stormarknaderna och shoppinglivet, där handlar man vad man vill när man vill.<br>Dåliga tider och väder<br>I närheten står turbanklädde Surjeet Dang och säljer glitterlinnen och t-shirtar med texten Funny Girl.<br> ? Jag har tappat nästan 70 procent hittills i år. Dåliga tider och dåligt väder, tror han är huvudorsakerna.<br>Vid ett bord med kepsar och T-shirts med tryck som ?Fäbodjäntan- en svensk klassiker? står Lena Fell och puttrar över bistra tider.<br> ? Ner 30 procent. Jag kan bara spekulera i varför folk har sämre med pengar. Min teori är alla erbjudanden om att köpa på avbetalning som kommit de senaste åren, säger hon.<br>Marknadsklassikern Hemkokat godis känner också av konjunktursvackan.<br> ? Skulle tro att vi minskat försäljningen kanske 20 procent hittills i år. Marknaden är nog mättad, helt enkelt. Det är torghandel nästan varannan vecka nuförtiden, säger handlaren Niklas Elfving.<br>Något muntrare miner syns hos strumpförsäljaren Peter Moreau. Han har kompletterat strumpförsäljningen med hemgjorda pins med texter som ?I love Norrland?.<br> ? De säljer jättebra. Strumporna också, säger han.<br>Peter tror att hans hyfsade försäljning beror på att han hållit sig undan tubsocketräsket.<br>Säker nisch<br>Kryddhandlaren Rolf Oldenburg märker inte av nedgången mer än genom sina tältgrannars bisterhet. Han saknar nämligen nästan helt konkurrens från andra kryddhandlare på Norrbottens marknader.<br> ? Hitta din nisch, är rådet han ger till de handlare som tappar mark.<br>Hemsläjd<br>Ett annat råd kanske kan vara att snickra. Det tror åtminstone hobby-knallen Arnold Pohjanen som sitter i ett eget partytält med en stor samling hemslöjdade bruksföremål av typen trappstol och tidskriftställ.<br> ? Den här snickrade jag till exempel ihop i vintras, säger han och visar en hållare för lådviner.<br>Egen formgivning<br>Egen design, tror han, är ett bra koncept.<br>Det tror broderifantasten Anita Sipola också. Hon har broderat demonstrationsex hela vintern och säljer garn och mönster i rask takt. Som komplement står några ensamma porslinshundar och skäms vid kassan.<br> ? De säljer lite sämre än tidigare år, men broderierna går bra, säger hon.<br>På bästa platsen över kassan har Anita hängt en broderiklassiker, kanske för att sprida god stämning bland sina kämpande tältgrannar: Man ska inte sörja det man saknar utan glädjas åt det man har.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om