Tuffare tag mot utländska fortkörare

Utländska förare som kör för fort på norrbottniska vägar ska inte klara sig undan. Det ska ett nytt samarbete mellan den svenska Kronofogden och motsvarande myndighet i 15 europeiska länder se till.

Foto: Roland S Lundström

Luleå2010-07-08 06:00
Fram till i sommar har utländska förare som kört för fort på de norrbottniska semestervägarna kunnat smita undan sina böter genom att helt enkelt låta bli att betala. Detsamma gäller förstås svenskar som tryckt på hårt på gaspedalen under utlandsvistelsen. Nu hoppas polisen att den intensiva och ibland hetsiga semestertrafiken ska flyta lugnare. Fram till i dag har det varit omöjligt för Kronofogden att driva in böter utanför de nordiska länderna men nu kommer fransmän, spanjorer, polacker och andra EU-medborgare att tvingas betala de böter de drar på sig i Sverige och vice versa. Glasklart
Det ska sägas att det inte är säkert att de nya rutinerna kommer att gälla alla fortkörningsböter. Det är glasklart vad som gäller när det handlar om bilar som polisen stoppar på vägarna men när det gäller fartkamerorna, som står för en tredjedel av alla böter som utfärdas, är det än så länge lite oklart. - Problemet är att vi måste fastställa identiteten hos
förarna. Stoppas man av en polisen är det inga problem men vi har ju bara en bild att gå efter, säger Anders Drugge, chef för Rikspolisstyrelsens ATK-sektion (Automatisk trafiksäkerhetskontroll) i Kiruna. Analys
Dit skickas bilderna som fartkamerorna tar på alla som kör för fort. I Kiruna analyseras bilden och förarens ansikte jämförs med bilder från körkortsregistret för att fastställa dennes identitet. - Vi kommer att titta på det här och se om vi också kan dra nytta av det nya samarbetet, berättar Drugge. Under ett år registrerar fartkamerorna efter våra vägar cirka 230.000 överträdelser och i fjol begicks 12.707 av dem i Norrbotten. Fungerar
Tanken med fartkamerorna är att sänka farten på vägarna men det är något som utomnordiska förare inte har behövt bry sig om fram till
i dag. - Vårt samarbete med de nordiska länderna fungerar bra men när det gäller de övriga EU-länderna så kommer vi inte åt de uppgifter vi
behöver, i alla fall inte i dag. Drugge berättar att cirka sju procent av alla fartöverträdelser som fartkamerorna registreras begås av utländska fordon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!