Läs mer: Stora brister när skolor granskades
Läs mer: Här är skolorna som inspekterats
Läs mer: Skolan tuffare än förr
Gudrun Medman som är huvudskyddsombud tillika förbundets biträdande kommunombud har tagit del av flera av Arbetsmiljöverkets inspektionsrapporter. Hon är inte särskilt förvånad över resultatet.
– Nej, det kan jag inte säga att jag blev.
Enligt henne är situationen i dagens skola tuff, mycket tuffare än för några år sedan. Lärarens arbetsuppgifter har ökat, likaså undervisningsmängden.
– Många lärare har lite mer undervisningstid än de borde ha för att hinna göra ett bra för- och efterarbete. Men att göra en bedöming eller tidsbudget för att se om arbetsuppgifterna ryms inom tidsramen är svårt inom skolan när det hela tiden händer saker som man måste ta tag i.
När det kommer till barn med särskilda behov anser hon att det finns mycket mer att önska. Till exempel behövs det fler speciallärare och andra resurspersoner för att hjälpa dem.
– Jag vet inte om antalet barn i behov av stöd ökat, en del säger att det är så. Däremot tycker jag att bemanningen i skolan måste ökas för att skolan ska fungera bra för alla.
Tidigare har bemanningen enligt henne varit tätare och då särskilt grundbemanningen. Själv har hon jobbat som lärare i 39 år, förr fanns fler specialpedagoger och speciallärare som jobbade med barn med särskilda behov .
– Grundbemanningen inom skolan har minskat under de senaste 20 åren. I dagsläget så fungerar skolan om all personal är där, men ska man ha in en vikarie och ingen kommer då blir det problem vilket gör att folk går allt mer på knäna.
Har skyddsombuden slagit larm om situationen i skolan?
– Skyddsombuden är med och jobbar på skolorna, de är också lärare och har inte så mycket tid till annat de heller. Då och då slår någon larm och vi träffar de inblandade, men vi har inte kunnat se generellt att det är för tungt överallt i hela kommunen. Det är jättebra att Arbetsmiljöverket gjort en inspektion, det blir spännande att se hur respektive skola löser det här.
Gudrun Medmans tips till sina kollegor är att prata med arbetsgivaren om de inte hinner med sina arbetsuppgifter. Det är rektorns uppgift att tala om vilken arbetsuppgift som ska prioriteras bort, samtliga ska rymmas inom arbetstiden.
– Det kan finnas de som drar sig för att prata med arbetsgivaren och vill fixa problemen själv. Många lärare försöker även trolla med knäna för att det ska bli så bra som möjligt för eleverna vilket det också oftast blir, men de själva riskerar att bränna ut sig.