Norrbottens-Kurirens rundringning visar ett mönster. På senare år har allt fler kockar, souschefer och hobbykockar valt att satsa på ett företag i egen regi. Upplägget har handlat om allt från hemma-hos-matlagning till sallader, bakverk eller leveranser av trerättersmiddagar.
Konkurrensen är hård. Det är många företag som slåss om konsumenternas gunst även i Luleå.
Flera restauranger tar sig an catering som ett komplement till sin dagliga verksamhet.
– Vi får ofta frågor om att laga maten till en bröllopsfest, ett dop eller större fester. Egentligen har vi inte det utrymmet i vår dagliga verksamhet, men det sker ibland när tid finnes, förklarar Isabella Wallstén som driver ett café på Storgatan.
André Edlund har en nystartad restaurang i Luleås södra hamn och ger en samstämmig bild.
De flesta förfrågningar möts av ett nekande svar.
– Det är kul att många hör av sig under november och december, men vårt fokus ligger främst på vår egen krog. Vi tar inte på oss uppdrag som kan påverka den dagliga verksamheten, förklarar André Edlund.
På senare år har branschen sett en ny aktör erövra marknadsandelar. Catering har blivit ett medel att vinna dragkampen om matkonsumenterna.
Numera handlar det inte bara om djupfrysta matportioner, utan en välrustad matbutik förväntas erbjuda tapas, nybakt bröd, sallader och smörgåsar.
Ica Kvantum drog i gång sin cateringavdelning för ett par år sedan. Strategin handlar om att mota "Olle i grind" för att slippa se hur kunder istället vänder sig till andra leverantörer.
I södra Sverige blir det allt vanligare att större matbutiker investerar i ett varmkök. Köpman Daniel Andersson hävdar att det saknas utrymme för en sådan satsning i Ica Kvantums nuvarande butikslokaler.
Men om du skulle tänkas öppna en mataffär i nya lokaler skulle du då investera i ett varmkök?
– Det beror på kundunderlaget. Om det handlar om en affär i city så skulle det kunna vara en bra idé. Ett varmkök öppnar en möjlighet att sälja både till lunch och middag, men jag är ändå inte helt säker på att jag skulle göra den investeringen. I dag levererar vi mest kallskuret, men jag ser möjligheter till att vi ska kunna växa mer inom cateringsegmentet – även utan ett varmkök, svarar Daniel Andersson.