Trupper samlade för luftstrid på F21

Försvarsalliansen Nato har landat på alliansfritt territorium.  Fem stridsflygplan från det turkiska flygvapnet var först på plats.

TURKIET FÖRST. Major Anil Basar från det turkiska flygvapnet var först på plats på F21. Fem F-16 från Turkiets flygvapen ska delta i den Nato-ledda övningen Loyal Arrow.

TURKIET FÖRST. Major Anil Basar från det turkiska flygvapnet var först på plats på F21. Fem F-16 från Turkiets flygvapen ska delta i den Nato-ledda övningen Loyal Arrow.

Foto: Linda Wikström

Luleå2009-06-05 06:00
På måndag startar den stora Nato-ledda flygövningen Loyal Arrow som har F21 i Luleå som huvudbas. Det är första gången som Sverige är värdnation för en sådan
övning. Det är Natos snabb-
insatsstyrka NRF 13/14 som ska öva en multinationell krishanteringsinsats. I går landade de första utländska stridsflygplanen på Kallax. Först kom en KC 135-Stratotanker, en flygande tankningsstation som används för att tanka stridsflygplan i luften. Därnäst fem stridsflygplan F-16 Fighting Falcon tillhörande det turkiska flygvapnet. Måste få öva
Övningen beskrivs som mycket viktig för Försvarsmakten av informationsdirektören Erik Lagersten. - Vi är positiva till alla former av övningar där vi får testa vår förmåga, det gäller alltifrån den här flygövningen till marinövningen som nyligen avslutades i södra Östersjön. Eftersom vi nu genomför skarpa insatser i Afghanistan och i Kosovo måste vi få öva tillsammans, sade Erik Lagersten. Vilka typer av internationella insatser skulle svenska flygvapnet kunna delta i? - Svenska flygstridskrafter skulle kunna verka över ett brett spektrum, alltifrån spaningsinsatser till att stödja svenska markförband i internationella insatser, om det skulle finnas behov av flygunderstöd. Vad tillför den här övningen? - Förmågan att kunna samarbeta med andra länder. Skulle man sätta in våra flygstridskrafter under utländskt befäl då måste man ha övat den typen av gemensamma förberedelser innan. Det är framförallt på planerings-, stabs- och underhållssidan som det här ger det största utbytet. Nato-kritisk opinion
Det finns en opinion som
anser att Sverige inte ska upplåta sitt luftrum för Nato-övningen. Kommentar?
- I det här fallet är det regeringen som har gett i uppdrag till Försvarsmakten att stödja Nato i det här sammanhanget. Vi har ingen annan uppfattning än vad regeringen har. Frågan om det är politiskt lämpligt ska ställas till statsmakterna. Hur bedömer ni riskerna för att man försöker störa övningen på olika sätt? - Jag vet att det är ett antal grupper som sagt att de ska demonstrera mot övningen. Sverige är ett demokratiskt land och man har rätt att uttrycka sin uppfattning. Det är viktigt att man inte utsätter sig själv eller andra för faror och skador, sa Erik Lagersten. Luftstrid över Vidsel
Loyal Arrow kommer att pågå i nio dagar (8-16 juni), huvudsakligen i luftrummet nordväst om Vidselbasen. De flesta flygplanen kommer att utgå ifrån F21 i Luleå. Undantaget är stridsflygenhet SE02 från F17 som har Vidsel som bas, samt de finska och norska deltagarna som nyttjar sina hemmabaser. Förutom ett 50-tal flygplan från tio länder kommer även ett hangarfartyg, HMS Illustrious från Storbritannien att delta i övningen. HMS Illustrious kommer att ligga ute på internationellt vatten i Bottenviken. Det kommer att ske orienteringsflygningar i dag och på lördag, men själva övningen startar inte förrän på måndag. Det lär Luleåborna inte undgå att höra.
Deltagande nationer och flygplanstyper: Finland (Uleåborg) F-18 Hornet. Tyskland: Tornado. USA: KC135 Stratotanker, F15 Eagle. Norge (Bodö, Örland): F-16 Fighting Falcon. Portugal: F-16 Fighting Falcon, C130. Storbritannien: DA20, Harrier (hangarfartyget HMS Illustrious). Turkiet: F-16 Fighting Falcon. Polen: F-16 Fighting Falcon, Mi-8 (helikopter). Italien: Tornado. Nato (Örland, Norge): E-3 Sentry (radarspaningsplan).
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!