Det finns ett slitet mediauttryck som Bastard burgers verkställande direktör avskyr.
Hamburgerdöden.
Begreppet dyker ofta upp i rapporteringen om konkurser bland Sveriges hamburgerkedjor.
– Jag har hört uttrycket till leda - egentligen ända sedan vi öppnade vår första restaurang för åtta år sedan, men fortfarande ser jag inte tecken på att hamburgerhajpen är över. I dag äter vi snarare fler burgare än någonsin i Sverige, påstår Simon Wanler.
Men har inte de senaste åren varit turbulenta för alla kedjor som gör premiumburgare?
– Problemet är att vårt segment har drabbats av en överetablering. När Bastards började expandera på nya orter, så var vi det enda stället som gjorde premiumburgare i nio av tio städer. I dag slåss vi mot fyra-fem konkurrenter. En kombination av överetablering och ökade kostnader på råvaror och löner har verkligen "stresstestat" vår verksamhet. Det är klart att det inte skulle hålla i längden. Om man får vara krass har det handlat om en ganska hälsosam sanering i branschen, säger Simon Wanler.
För Bastard Burgers del har det betytt att den kraftfulla expansionen stannat av. Under förra året stängdes fyra av företagets restauranger. I dag omfattar kedjan totalt 73 matställen i fyra länder, där en finns i USA samt två vardera i Finland och Norge.
Årets offensiv är tänkt att ske i vårt östra grannland.
– Vi ser en jättepotential i Finland, där vi blivit otroligt bra emottagna. Vi kommer att öppna i Helsingforsområdet, där vi redan har två restauranger. Vi tror att det finns en bra potential för fler enheter.
De senaste åren har koncernen fokuserat på sin kärnverksamhet för att förbättra lönsamheten. Nu anser Simon Wanler att företaget står på en stabil grund inför en förändrad och mer offensiv strategi.
Bokslutet för 2024 är inte klart än, men ser ut att hamna i nivå med föregående år. Det innebär en omsättning på strax under 700 miljoner kronor och ett rörelseresultat på uppemot 60 miljoner kronor.
– Efter omständigheterna är vi nöjd med resultatet. Det har varit en utmanande tid, men nu tror jag att vi har det värsta bakom oss. Efter de senaste räntesänkningarna ser vi hur försäljningen går upp. Det gör att vi börjar titta på möjligheter till att växa. Det kommer inte bli på samma aggressiva sätt som vi gjorde för några år sedan, men jag ser ljust på framtiden.