Tröstlös väntan i telefon hos SJ
Vill du boka tågbiljett, tryck ett, eller vänta så får du snart hjälp. Vill eller kan man inte använda sig av internet eller biljettmaskin kan man få vänta för evigt i telefon. Kent Andersson från Hedenäset gav sig den på att vänta ut SJ:s kundstjänst men fick ge sig.
Foto: Linn Kangas Fantenberg
Foto: Linn Kangas Fantenberg
Kent hör till den skara kunder som tycker det känns mest tryggt och praktiskt att få avhandla sina biljettköp med en levande person i andra telefonänden. -Det är faktiskt en del som vill ha den servicen, många äldre till exempel men det är ju orimligt att behöva vänta hur länge som helst. Nu får jag ordna min resa på annat sätt, gå in till en resebyrå fast då blir det dyrare, säger Kent som varit med om att vänta en halvtimme i luren för att via en automatisk röst få veta att han har nummer 40 i kön.Att prova biljettmaskinen på stationen känns inte som ett alternativ, säger han. Biljett i mobilen visar sig söderut ha lett till att folk inte får åka med för att konduktören inte kan läsa meddelandet, texten är för liten.Provrigde SJ
Kuriren provringer SJ. Den automatiska telefonrösten säger att det är minst 20 minuters väntetid för att få tala med en operatör. Kuriren ringer SJ:s presstjänst och informatören Jan-Ingvar Håkansson.- Tyvärr så har vi de senaste dagarna haft ett väldigt hårt tryck, på grund av sportlovet i södra Sverige och väder och förseningssituationen. Man ska normalt inte behöva vänta så länge, jag kan bara beklaga, säger Håkansson som poängterar att SJ månar om de kunder som inte kan eller vill använda sig av självbetjäningen.Och på frågan om kunden som i november beställde biljetter på internet och sedan ville ha svar på en fråga och mailade till SJ, kan Håkansson inte lämna något bra svar på. Den aktuella personen fick visserligen svar från SJ på sin fråga - men efter att han kommit åter från resan..Kurirens följdfrågor ska också få svar av någon kunnig inom SJ lovar Sven-Ingvar Håkansson men ingen ringer upp ...
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!