Tror på tullarna

I tisdags var det premiär för den omdiskuterade trängselskatten i Stockholm. Långt från scenen, uppe i bilglesa Veniksel, Morjärv, firar en av de som utpekas som frontfigur i skattens tillblivande, miljöpartistiske riksdagsmannen Peter Eriksson, sitt jullov.

LULEÅ2006-01-04 06:30
Men riktig julefrid blir det nog inte om man får tolka de tips som sprids via marknadsekonomiska institutet Timbros hemsida. Här får hugade bilister veta hur de kan beställa en dekal föreställande Erikssons bilskylt.<br>Tanken med dekalen är att den ska klistras över den egna bilskylten och då skulle räkningen för trängselskatten alltså i stället belasta Peter Erikssons konto. På hemsidan kommenteras att ?det är Eriksson som är ?mannen bakom biltullarna?. Men han och alla andra riksdagsledamöter slipper själva betala. Då borde vanligt folk också få komma undan?.<br>Oroas inte av dekal<br>&nbsp;? Det är högerns Tankesmedja Timbro som agerar så här, kommenterar Peter Eriksson och framhåller att han själv försöker föra debatten på ett mera nyanserat sätt. Att hans bilskylt numera finns som klisterdekal oroar honom inte särdeles.<br>&nbsp;? Nej, de får väl hålla på med det om de vill, förklarar han luttrat.<br>Diskussionerna kring trängselskatterna och reaktionerna och situationen den första dagen de började gälla har förstås inte undgått Peter Eriksson. Men han tvekar inte om riktigheten att införa försöket som pågår till och med den 31 juli:<br>&nbsp;? Nej, jag tycker det är en smart lösning. Ett billigare alternativ än att bygga nya motorvägar runt Stockholm för 35?40 miljarder, förklarar Eriksson. <br>Att man får en bättre trafik och miljösituation är helt klart, menar han, och säger att inte minst företagen vinner på att köerna försvinner.<br>Bra med folkomröstning<br>Att skatten ska tas upp i en folkomröstning vid valet tycker Eriksson är bra.<br>&nbsp;? Man kritiserar ju att det inte skulle vara demokratiskt. Nu blir det en folkomröstning och den blir rådgivande men alla partier har sagt att de ställer sig bakom resultatet.<br>Att det vid en folkomröstning i dag nog skulle bli ett nej håller man för troligt. Men i långa loppet tror han att trängselskatterna kommer att få en god effekt och att de kommer att bli permanentade.<br>&nbsp;? Vi ser ju de goda effekter hos dem som infört det här tidigare, London exempelvis, säger Peter Eriksson.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om