Så avslutade Björn Pettersson, Luleå, ett debattinlägg i Kuriren för ett par år sedan. Han var då ordförande i Sveriges Snöskoterägares Riksorganisation Snofed.
Tror inte på förbud
Apropå dödsolyckor påpekade Björn Pettersson att han och Snofed inte tror på fler förbud utan på upplysning, information samt övervakning av att lagar och bestämmelser efterlevs.
- Snofed anser att där lagen överträds ska straff utmätas. Högre böter kan vara en väg att gå. Snofed vill ha ekonomiska resurser för att tillsammans med samverkansparter som kommuner, polisen, Trafikverket, fjällräddningskommittéer samt skolor med flera gå till attack mot alkohol i samband med snöskotertrafik. Sju av tio som dör i skotertrafiken har druckit alkohol visar en utredning.
- Det är förarnas beteende på snöskotern som kan leda till dödsfall, skador samt olyckSfall och tillbud av olika slag, menar Björn Pettersson.
Bättre utbildning
Ordföranden i Vinterstadens Skoterförening i Kiruna och styrelseledamot i Snofed, Anders Peterson, vill ha mer stuns i utbildningen när det gäller förarbevis.
Skärpta regler
- De som sköter utbildningarna måste ha giltiga licenser. Det är bra att Trafikverket har skärpt reglerna. Från år 2000 gäller i dag att alla som inte har bil-, mc- eller traktorkörkort måste gå utbildning och ta ett förarbevis för att köra skoter.
Bör vi begränsa motorstyrkan i skotrar?
- Det är väldigt svårt då vi inte har någon inhemskt skotertillverkning kvar i Sverige. Det är USA och Kanada som styr. Och det är som regel inte antalet hästkrafter som förorsakar olyckor.
Kan utökade poliskontroller hjälpa?
- Olyckor sker ju som regel ute i terrängen. Och vi kan ju inte ha en polis lurande bakom varje buske.
- Runt om i länet har vi nu fruktansvärt dåliga isar. Dessutom är isarna olika tjocka där det är strömmande vatten, varnar Anders Peterson.