Triss i filmprojekt på gång

Ett av de allra intressantaste inslagen under Norrbottens Filmdagar, som arrangerades under helgen, var den Works in progress-trippel som förekom under lördagseftermiddagen. Arbete pågår, alltså.
Synd bara att den så kallade ?allmänheten? inte i så värst uppseendeväckande omfattning uppmärksammade evenemanget i fråga.

LULEÅ2004-11-22 06:30
Här berättades och visades det sekvenser från filmer med anknytning till länet, som ganska långt ifrån är färdiga för några premiärer ännu.<BR>Så satt där först regissören Henry Meyer och fotografen Håkan Holmberg och delgav oss den typen av fakta som ?vanliga biobesökare? väldigt sällan får reda på annars.<BR>Deras film heter 4 veckor i juni och har Tuva Novotny och Ghita Nørby i de ledande rollerna, som respektive en ung kvinna som har dömts till samhällstjänst för misshandel (saxattack mot fästmannen) och en äldre kvinna som lever bland minnena i sin lägenhet.<BR>Inspiration från släkten<BR>Filmen kan beskrivas som ett kammarspel och angående den karaktär som Ghita Nørby spelar säger sig Henry Meyer ha hämtat inspiration från vissa av sina äldre släktingar.<BR>Intrigmässigt har den här filmen inte ett dugg anknytning till Norrbotten. Den utspelar sig i en förort till Stockholm.<BR>Men den spelades in i Studio Kronan i Luleå och exteriörmässigt använde man sig av ett hyreshus i Sandträsk, utanför Boden.<BR>&nbsp;? Dessutom får vissa exteriörer som vi filmade på Malmudden i Luleå också bli till en Stockholmsförort, berättade Håkan Holmberg.<BR><BR>För bökigt i Sandträsk<BR>&nbsp;? Det var meningen att vi skulle ha spelat in även interiörerna till lägenheten i hyreshuset i Sandträsk. Men det valde vi bort, eftersom det varken fanns vatten eller något annat i huset. Det hade blivit för besvärligt.<BR>Henry Meyer säger sig vara intresserad av att berätta om människor som ?lever på nån slags kant, av nån slags avgrund?.<BR>Det är inte så lätt att filma byggnadsställningar utanför ett hus, fick vi också veta, om den film som ska ha premiär i augusti nästa år.<BR>Sedan kom skådespelaren Göran Forsmark och producenten Agneta Jansson och berättade ett och annat om den film som heter Åter till Malmberget och ursprungligen bygger på den teaterpjäs som Svante Lindqvist skrivit. Och handlar om den inte helt knaggelbefriade relationen mellan en kärv äldre far (Tord Peterson) och hans son, under en tidsrymd av omkring tolv timmar.<BR>Den första monologen hette Mannen från Malmberget och Göran Forsmark har gjort den upp emot 800 gånger under årens lopp. När sedan Tord Peterson enrollerades som fadern så har det blivit ett 70-tal föreställningar av den fortsättningen.<BR><BR>I rätt miljö<BR>&nbsp;? Nu har vi arbetat i den miljö där handlingen utspelar sig, uppe i Gällivare och Malmberget och så har vi filmat i källaren till det hus i Koskullskulle där jag växte upp också. Villket var mycket häftigt, konstaterade Göran Forsmark.<BR>Allan Svensson debuterar som filmregissör och inspelningen har ägt rum med kortfattade dagspass kring helger, eftersom hänsyn har iakttagits till Svenssons engagemang i en revy i Stockholm.<BR>&nbsp;? Vi blev klara i onsdags och den 10 januari nästa år ska den visas i SVT 1 och senare i olika Folkets hus, som e-bio, berättade Agneta Jansson.<BR><BR>Vägfilm<BR>Och till sist blev det dags för regissören John Olsson och en av huvudrollsinnehavarna, Sofia Pekkari, att orientera något om den kommande sex timmar långa TV-serien Möbelhandlarens dotter.<BR>Här kan det verkligen talas om en ?Road Movie?, eftersom möbelhandlaren (Jakob Eklund) och hans dotter Sanna (Sofia Pekkari) åker bil genom större delen av Norrland och pratar om sina respektive liv. Lär känna varandra, kan man nog säga.<BR>&nbsp;? Filmen utspelar sig i tre olika tidsplan, på 1960-talet, under 1980-talet och så i nutid, sade en lätt förkyld John Olsson.<BR>&nbsp;? Det är inte någon action det här. Bara berättelser om ganska så vanliga människor. Jag började skriva den för rätt så många år sedan och kallade den då för Samtal. Den skulle vara något slags försök till förklaring, riktad till mina två döttrar, varför jag var en så frånvarande pappa under hela deras uppväxt.<BR><BR>Tunga namn<BR>&nbsp;? Nu blev det ju inte riktigt så. Och nu är döttrarna bortåt 30 år och jobbar själva i filmbranschen så ... Och jag kan ju inte heller säga att den här möbelhandlaren direkt är jag ...<BR>I TV-serien medverkar också tunga namn som Ingvar Hirdwall, Rolf Lassgård, Örjan Ramberg, Lia Boysen med många flera.<BR>&nbsp;? Jo, jag har nog fått de allra flesta som jag ville ha. Ingen har tackat nej, utom någon som inte kunde på grund av andra engagemang, säger John Olsson försynt och Sofia Pekkari beskriver hur det kan vara att arbeta med honom:<BR>Mummelregissör<BR>&nbsp;? Toppenbra! När man väl har lärt sig Johns lite mumlande sätt att regissera på. Ibland glömmer han bort att säga ?var så goda att börja? och vid andra tillfällen hör man aldrig att han säger ?tack? när scenen är över.<BR>&nbsp;? Men det där har vi vant oss vid nu, säger Sofia Pekkari som också kan ses i TV-serien Kniven i hjärtat, i SVT 1 på måndagskvällarna ännu några veckor, där hon har en av de större rollerna.<BR>Möbelhandlarens dotter har en budget på 24 miljoner kronor (?inte något överdåd för sex timmars film? menar John Olsson) och får TV som de vill så ska den sändas i samband med julen 2005, men John Olsson själv tror att det är mera realistiskt att sikta på ?någon gång under våren 2006?.<BR>Så kan det vara, alltså, med pågående filmarbeten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!